"Eigenheid in verbondenheid" : het belang van samenwerking op het gebied van DVM in de provincie Zuid-Holland.

Author(s)
Liemburg, R. & Berghout, L.
Year
Abstract

De wereld van verkeersmanagement is sterk in beweging. Tot voor kort werd dit door de afzonderlijke wegbeheerders opgepakt. Rijkswaterstaat bouwde verkeerscentrales om haar eigen netwerk beter te managen, en de provincie Zuid-Holland bouwde een VRI-centrale om de lokale verkeerssituatie rond verkeerslichten (VRI's) te kunnen monitoren en eventueel bijsturen. Met uitbrengen van de Nota Mobiliteit en het Provinciaal Verkeers-en Vervoersplan staat de netwerkgedachte centraal en worden oplossingen voor de bereikbaarheidsproblemen nu in belangrijke mate beschouwd vanuit een gezamenlijke visie op het wegennet als totaal (HWN en OWN). Vooraf worden, vanuit gezamenlijke beleidsuitgangspunten, afspraken gemaakt wanneer en op welke wijze verkeersmanagement maatregelen zullen worden ingezet. Cruciaal hierbij is dat vanuit een gezamenlijk punt het verkeer "gemanaged" kan worden. Om goed handen en voeten te geven aan de samenwerking is het van groot belang om één gezamenlijk beeld te hebben wat verkeers_ management is, wat we ermee kunnen en welke rol wegbeheerders daarbij hebben. Deze vragen blijken in praktijk minder triviaal dan het in eerste instantie lijkt. Voor specifieke onderwerpen als data inwinning in Incident Management is een eenduidige werkwijze zelfs essentieel. Samenwerking vindt op diverse schaalniveaus plaats. In deze bijdrage gaan we in op een aantal voorbeelden op het gebied van verkeersmanagement, waarin een goede samenwerking tussen wegbeheerders essentieel is. Twee regionale projecten springen daarbij in het oog: de samenwerking van de provincie met Rijkswaterstaat Zuid-Holland in de nieuwe verkeerscentrale in Rhoon en het project Coördinatie Alternatieve Routes. Het eerste project heeft geleid tot het ondertekenen van een samenwerkingsovereenkomst over het gebruik van de verkeerscentrale Rhoon in december 2004. Bijzonder aan deze overeenkomst is dat de provincie bij de verkeerscentrale een aantal diensten inkoopt, te weten: het meldpunt voor Incident Management, de aansturing van de DRIP bij de veiling Naaldwijk, de bediening van de Hartelbrug en het koppelen van provinciale data in de verkeerscentrale. Het is de intentie van de provincie om de functie van de verkeerscentrale Rhoon voor regionaal verkeersmanagement verder te versterken en uit te breiden. In het project Coördinatie Alternatieve Routes (CAR) is door de gezamenlijke wegbeheerders en de politie voor het Westland en de A15-Corridor de uitgewerkt hoe de verkeerssituatie wordt beheerst in situaties waarbij een weg geblokkeerd is als gevolg van een langdurig ongeval of ernstige calamiteit. Belangrijkste leerpunten hierbij dat alle lokale wegbeheerders en de hulpdiensten (w.o. politie) direct vanaf het begin worden betrokken bij het werk- en denkproces. Zodoende kan draagvlak ontstaan en komt veel lokale kennis op tafel. (Author/publisher)

Request publication

2 + 12 =
Solve this simple math problem and enter the result. E.g. for 1+3, enter 4.

Publication

Library number
20062173 a14 ST (In: ST 20062173 [electronic version only])
Source

In: Samenwerken is topsport : 33ste Colloquium Vervoersplanologisch Speurwerk CVS : bundeling van bijdragen aan het colloquium gehouden te Amsterdam, 23 en 24 november 2006, deel 1, p. 225-237, 4 ref.

Our collection

This publication is one of our other publications, and part of our extensive collection of road safety literature, that also includes the SWOV publications.