Empirisch onderzoek naar minimale volgtijden en time-to-collisons van auto- en vrachtwagenbestuurders op autosnelwegen.

Author(s)
Hansen, I.A. & Minderhoud, M.M.
Year
Abstract

Paper beschrijft resultaten van empirisch onderzoek naar minimale volgtijden en time-tocollisons (TTC) van auto- en vrachtwagenbestuurders op autosnelwegen met behulp van een geinstrumenteerd voertuig. De metingen vonden plaats op de A15 gedurende drie werkdagen in april 2002. Het blijkt dat globaal kan worden gesteld dat vrachtwagenbestuurders een halve seconde meer volgtijd verkiezen dan bestuurders van personenauto’s. Ook wanneer naar de veiligheid wordt gekeken, blijkt dat vrachtwagenbestuurders procentueel gezien minder vaak gevaarlijk, cq. oncomfortabel naderen. Wel worden de gevaarlijkste naderingen, d.w.z. de laagste TTC waarden (onder 4 seconde) bij vrachtwagens gevonden. (Author/publisher)

Request publication

3 + 4 =
Solve this simple math problem and enter the result. E.g. for 1+3, enter 4.

Publication

Library number
20060784 ss ST (In: ST 20060784 CD-ROM)
Source

In: Verkeerskundige werkdagen 2003, Ede, juni 2003, 9 p., 7 ref.

Our collection

This publication is one of our other publications, and part of our extensive collection of road safety literature, that also includes the SWOV publications.