Ernstig verkeersgewonden 2020 : schatting van het aantal ernstig verkeersgewonden in 2020.

Author(s)
Bos, N.M. Bijleveld, F.D. Decae, R.J. & Aarts, L.T.
Year
Abstract

Het aantal ernstig verkeersgewonden is een belangrijke indicator voor de verkeersonveiligheid. Een ernstig verkeersgewonde wordt in Nederland sinds 2010 als volgt gedefinieerd: een ernstig verkeersgewonde is een slachtoffer dat als gevolg van een verkeersongeval is opgenomen in een ziekenhuis met een letselernst uitgedrukt in MAIS [1] van ten minste 2, en dat bovendien niet binnen 30 dagen overleden is aan de gevolgen van het ongeval. Nederland was in 2010 een van de eerste landen die een dergelijke medische definitie voor ernstig gewonde verkeersslachtoffers invoerde. De eerdere landelijke doelstelling voor het maximale aantal ‘ziekenhuisgewonden’, is daarna ook vertaald naar deze nieuwe definitie: maximaal 10.600 ernstig verkeersgewonden in 2020. Later is ook binnen de EU de definitie van een ernstig verkeersgewonde gebaseerd op de MAIS-score. De EU-definitie gaat echter niet uit van minimaal MAIS2 (wat in medisch jargon gelijkstaat aan ‘matig gewond’) maar van minimaal MAIS3 (oftewel MAIS3+, medisch gelijk aan ‘ernstig gewond’). Nu we kunnen terugkijken op het doelstellingsjaar 2020, en nu de discussie over nieuwe doelen voor aantallen verkeersslachtoffers nog wordt gevoerd, ligt het in de rede om de Nederlandse definitie op termijn ook aan te passen van MAIS2+ naar MAIS3+ (een zwaardere letselernst dus). Zover is het echter nog niet. Daarom spreken we bij ernstig verkeersgewonden op basis van MAIS2+ vooralsnog over ernstig verkeersgewonden volgens de (huidige) Nederlandse definitie; ernstig verkeers­gewonden op basis van MAIS3+ duiden we aan als ernstig verkeersgewonden volgens de internationale definitie. Ten opzichte van de MAIS3+-slachtoffers is het aantal verkeersgewonden met MAIS2-letsel relatief groot (circa twee derde van het totaal). Slachtoffers met MAIS2-letsel betreffen dus een grote groep. Een aanzienlijk deel van deze groep heeft als gevolg van dat letsel langdurige of blijvende beperkingen, wat leidt tot een groot aandeel in de letsellast van verkeersongevallen. Ook zitten er tussen de MAIS2-gewonden veel fietsslachtoffers, waarvan er slechts weinig worden geregistreerd in het ongevallenregistratiebestand BRON. Daarom is het aan te bevelen om naast MAIS3+-slachtoffers ook de ontwikkelingen binnen het aantal MAIS2-slachtoffers te blijven monitoren.

Publication

Library number
20210747 ST [electronic version only]
Source

Den Haag, SWOV - Instituut voor Wetenschappelijk Onderzoek Verkeersveiligheid, 2021, 90 p., ref.; R-2021-22

SWOV publication

This is a publication by SWOV, or that SWOV has contributed to.