Ervaring en ongevalbetrokkenheid : casestudy bij Limburgse schoolgaande jongeren.

Author(s)
Willems, B. & Nuyts, E.
Year
Abstract

Accident involvement of young drivers is determined by two groups of factors: agerelated factors and experience-related factors. This study was conducted in order to investigate for a specific group of young drivers (first-year and second-year students of colleges and universities) the role of driving experience in accident involvement: does driving experience influence the traffic accident involvement of these young drivers? Of 1864 people who already had a drivers license, by means of a short survey, personal data were collected (sex, age, type of driver education, date of the driver’s licence, …), accident data (date of the accident, moment of the day, moment of the week, the presence of passengers, …) but also exposure data (for each moment of the day, each moment of the week, with and without the presence of passengers). Based on these data a model was constructed that could predict accident involvement of young drivers. The results of the model showed that the number of accidents increases with increasing exposure and this number is highest for the lowest category of driving experience (less driving experience). Young drivers were also more involved in traffic accidents during the day and on weekdays. Of the personal variables, only the type of driver education had a prognostic value for the model (but not sex). The results are discussed in light of the current driver education models. (Author/publisher) Nederlandse samenvatting: De ongevalbetrokkenheid van jongeren wordt door twee groepen van factoren bepaald: leeftijdsgerelateerde factoren en ervaringsgerelateerde factoren. Deze studie werd uitgevoerd om bij de groep van eerste- en tweedejaars van twee hogescholen en de universiteit in Limburg na te gaan of de rijervaring (ervaringsgerelateerde factoren) effectief invloed uitoefent op de ongevalbetrokkenheid van jongeren. Van 1864 jongeren die hun rijbewijs reeds behaalden, werden aan de hand van een korte vragenlijst persoonlijke gegevens verzameld (geslacht, leeftijd en type rijopleiding, datum rijbewijs), ongevalgegevens (datum ongeval, moment van de dag, moment van de week, aanwezigheid van passagiers, …) alsook blootstellinggegevens (per moment van de dag, per moment van de week, met en zonder passagiers). Op basis van deze gegevens werd een model geconstrueerd dat de ongevalbetrokkenheid van jongeren kan voorspellen. De resultaten van het model gaven aan dat het aantal ongevallen stijgt met een stijgende blootstelling, en dit aantal is het hoogst in de laagste ervaringsperiode (minder rijervaring). Ook werden jongeren relatief meer betrokken bij verkeersongevallen gedurende de dag en door de week. Van de persoonlijke variabelen had enkel het type rijopleiding enige voorspellende waarde (maar niet het geslacht). De resultaten worden ten slotte besproken in het licht van de huidige rijopleidingen. (Author/publisher) The report is available at: http://www.steunpuntverkeersveiligheid.be/nl/modules/publications/store…

Request publication

4 + 11 =
Solve this simple math problem and enter the result. E.g. for 1+3, enter 4.

Publication

Library number
C 34725 [electronic version only]
Source

Diepenbeek, Steunpunt Verkeersveiligheid, 2005, 44 p., 20 ref.; Rapportnummer RA-2005-64

Our collection

This publication is one of our other publications, and part of our extensive collection of road safety literature, that also includes the SWOV publications.