Ervaring en ongevalbetrokkenheid : een literatuurstudie.

Author(s)
Willems, B. & Cuyvers, R.
Year
Abstract

When compared with the older population, young novice drivers have higher risks to be involved in car crashes. This difference in crash risk is due to factors that are related to the age of the driver (age-related factors) and factors that are related to the experience of the driver (experience-related factors). This report gives an overview of the literature concerning the role of experience in higher crash rates for the young driving population. First, evidence will be presented that shows that at least part of the higher risks of young novice drivers is explained by these experience-related factors. Second, evidence will be presented that indicates which specific experience-related factors can explain this global effect of experience. After the overview of the literature, some measures that can reduce these higher crash rates for the younger drivers, will be discussed and some short remarks will be made on the implementation of a new research project concerning this problem. (Author/publisher) Nederlandse samenvatting: Jongeren vertonen t.o.v. de rest van de bevolking een sterk verhoogd risico om bij een ongeval betrokken te raken. Dit verhoogde risico op een ongeval kan te wijten zijn aan factoren die gerelateerd zijn met de leeftijd en de rijervaring. Enkele leeftijdsgerelateerde factoren zijn de persoonlijkheid, levensstijl en psychologische rijpheid. De ervaringsgerelateerde factoren hebben te maken met de gedragsmatige en cognitieve vaardigheden alsook met het in balans brengen van subjectieve en objectieve risico’s. In dit rapport wordt aan de hand van een literatuurstudie onderzocht op welke manier het gebrek aan rijervaring een rol speelt ter verklaring van deze verhoogde ongevalbetrokkenheid. Ten eerste wordt er evidentie besproken die aangeeft dat een deel van de verhoogde ongevalbetrokkenheid van jongeren te wijten is aan hun gebrek aan rijervaring. Ten tweede worden er studies besproken die aangeven welke specifieke ervaringsgerelateerde factoren dit effect van ervaring kunnen verklaren. Aansluitend bij het literatuuroverzicht worden maatregelen besproken die het risico voor jongeren kunnen verlagen. Ten slotte wordt er kort ingegaan op de wijze waarop empirisch onderzoek i.v.m. dit onderwerp zou kunnen worden uitgevoerd. (Author/publisher) The report is available at: http://www.steunpuntverkeersveiligheid.be/nl/modules/publications/store…

Request publication

5 + 9 =
Solve this simple math problem and enter the result. E.g. for 1+3, enter 4.

Publication

Library number
C 30689 [electronic version only]
Source

Diepenbeek, Steunpunt Verkeersveiligheid bij Stijgende Mobiliteit, 2004, 43 p., 38 ref.; Rapportnummer RA-2004-30

Our collection

This publication is one of our other publications, and part of our extensive collection of road safety literature, that also includes the SWOV publications.