Evaluatie experimenten Dynamax 130 km/uur. Deel I: Samenvatting en projectbeschrijving. Deel II: Globale evaluatie per traject. Deel III: Integrale detail evaluatie. In opdracht van Rijkswaterstaat RWS, Dienst Verkeer en Scheepvaart DVS.

Author(s)
Arcadis & Bureau Onderweg
Year
Abstract

Het kabinet heeft in het regeerakkoord aangegeven dat zij de maximumsnelheid daar waar mogelijk (dynamisch) wil verhogen naar 130 km/h. Om de effecten van 130 km/h inzichtelijk maken is het wenselijk op een aantal trajecten te experimenteren met een (dynamische) maximumsnelheid van 130 km/h. In het experiment wordt inzicht verkregen in de effecten op doorstroming, naleving, beleving, omgeving en verkeersveiligheid van een naar 130 km/h verhoogde, dynamische, maximumsnelheid op enkele trajecten. Het experiment is vastgelegd in het 'Expirementeerverkeersbesluit ten behoeve van een experiment met een dynamische maximumsnelheid tot 130 km/h op enkele wegvakken onder beheer van het Rijk'. De uitvoering en evaluatie van de proeftrajecten 130 km/h is ondergebracht in het project Dynamax. Het project Dynamax 130 heeft naast de bestaande Dynamax projecten als doel door middel van een experiment op acht trajecten een dynamische maximumsnelheid van 130km/h in te voeren en te beproeven wat de effecten op onder andere doorstroming, verkeersveiligheid en milieu zijn. Het ‘Dynamax130 project’ bestaat uit twee sporen: * Door middel van een experiment op acht trajecten een dynamische maximumsnelheid van 130km/h invoeren en beproeven wat de effecten op onder andere doorstroming, verkeersveiligheid en milieu zijn; * Een onderzoek doen naar de wijze waarop een landelijke implementatie van een dynamische snelheidsverhoging zou kunnen plaatsvinden. De voorliggende evaluatiestudie richt zich op het eerste spoor: het onderzoeken wat de effecten zijn van een dynamische snelheidsverhoging. De resultaten van de evaluatie worden gebruikt bij de uitwerking van een landelijke uitrol (spoor 2). (Author/publisher)

Publication

Library number
20200360 ST [electronic version only]
Source

Delft, Directoraat-Generaal Rijkswaterstaat, Dienst Verkeer en Scheepvaart DVS, 2011, 20 + 123 + 79 p.

Our collection

This publication is one of our other publications, and part of our extensive collection of road safety literature, that also includes the SWOV publications.