Evaluatie gedrag weggebruikers op geregelde turbopleinen. Paper gepresenteerd tijdens het Nationaal verkeerskundecongres 2010, De Doelen Rotterdam, 3 november 2010.

Author(s)
Horst, A.R.A. van der Kik, J. & Sluijsmans, G.
Year
Abstract

In Zuid-Holland zijn twee geregelde turbopleinen in gebruik, een gelijkvloerse kruispuntoplossing met VerkeersRegelInstallaties (VRI’s) met grote afwikkelcapaciteit. Dit paper richt zich op het deelonderzoek gedrag en beleving van weggebruikers met een wegbeeldanalyse, video gedragsanalyse en belevingsonderzoek met enquêtes. De bewegwijzering voor het plein is goed uitgevoerd. Op het plein zelf is echter geen enkele bewegwijzering aanwezig. De gedragsanalyses laten zien dat het voorsorteren bij de nadering inderdaad niet veel problemen oplevert. Wel blijkt men op het plein nog regelmatig van richting te veranderen terwijl dit niet de bedoeling is. De linksaf manoeuvre blijkt verreweg het meest problematisch. Sommige weggebruikers denken dat ze op het turboplein alsnog linksaf moeten slaan in plaats van gewoon hun rijbaan vervolgen. De ondervraagde weggebruikers waren redelijk positief over het turboplein, maar gewenning speelt een grote rol en ze zien veel andere weggebruikers vergissingen maken. De auteurs bevelen terughoudendheid aan in het toepassen van dit type kruispuntvorm. (Author/publisher)

Publication

Library number
20101949 y ST [electronic version only]
Source

In: Nationaal verkeerskundecongres 2010, De Doelen Rotterdam, 3 november 2010, 10 p., 3 ref.

Our collection

This publication is one of our other publications, and part of our extensive collection of road safety literature, that also includes the SWOV publications.