Evaluatie maatregel Bromfiets op de Rijbaan : eindrapport. In opdracht van de Gemeente Utrecht.

Author(s)
Bureau Goudappel Coffeng
Year
Abstract

In het kader van het Startprogramma Duurzaam Veilig hebben de wegbeheerders afspraken gemaakt over het nemen van maatregelen om de verkeersveiligheid te verbeteren. Een van die maatregelen is ‘Bromfiets op de Rijbaan’. Deze maatregel verplicht bromfietsers om binnen de bebouwde kom gebruik te maken van de rijbaan in plaats van het fietspad, met uitzondering van plaatsen waar verkeersborden anders aangeven. Nadat praktijkproeven in enkele gemeenten hadden uitgewezen dat het aantal letselongevallen waarbij bromfietsers waren betrokken in grote mate afnam, is de maatregel Bromfiets op de Rijbaan per 15 december 1999 landelijk ingegaan. Om de maatregel op een goede wijze te kunnen invoeren, heeft de gemeente Utrecht in samenwerking met de regionale politie Utrecht het plan ‘Bromfiets op de Rijbaan, Invoering in Utrecht’ (25 oktober 1999) opgesteld. In dit plan was reeds vastgesteld om na een periode van ruim een jaar de maatregel te evalueren. Het doel van de evaluatie is om, op basis van aanvullende (praktijk)informatie, te bepalen of de maatregel beleidsmatig dan wel uitvoeringstechnisch bijgesteld moet worden. Sinds de invoering van de maatregel hebben reeds twee evaluaties plaatsgevonden. Allereerst betrof het een beknopte evaluatie, uitgevoerd twee maanden na de invoering van de maatregel door de gemeente en de regiopolitie. Deze evaluatie diende om problemen die te maken hadden met de verkeerstechnische uitvoering van de maatregel, te verhelpen. Recent zijn ook de resultaten van een landelijke evaluatie gepubliceerd, waaraan de gemeente Utrecht heeft meegewerkt. Beide evaluaties geven volgens de gemeente echter niet voldoende informatie over met name het subjectieve verkeersveiligheidsaspect en de naleving van de maatregel. De gemeente Utrecht heeft Goudappel Coffeng BV opdracht gegeven om de maatregel Bromfiets op de Rijbaan te evalueren. Hierbij dient de evaluatie specifiek gericht te zijn op de Utrechtse situatie en een duidelijk beeld te geven van de effecten van de maatregel en de wijze waarop weggebruikers de maatregel ervaren. Daarnaast dienen op basis van een combinatie van objectieve en subjectieve verkeersveiligheidsgegevens mogelijkheden te worden onderzocht om het effect van de maatregel Bromfiets op de Rijbaan verder te optimaliseren.(Author/publisher)

Request publication

4 + 0 =
Solve this simple math problem and enter the result. E.g. for 1+3, enter 4.

Publication

Library number
20070206 ST [electronic version only]
Source

Deventer, Goudappel Coffeng, 2001, 52 p. + app.; UTT153/Vtp/1410

Our collection

This publication is one of our other publications, and part of our extensive collection of road safety literature, that also includes the SWOV publications.