Evaluatie-onderzoek herinrichting Dijkweg Hooge Zwaluwe, verkeerskundige en verkeersbelevingsaspekten. Deel I: tekst. Deel II: bijlagen. In opdracht van het Ministerie van Verkeer en Waterstaat, Directie Verkeersveiligheid DVV.

Author(s)
Advies- en Onderzoeksburo de Meent
Year
Abstract

In de gemeente Hooge en Lage Zwaluwe is in 1983 een herinrichting uitgevoerd van de hoofdstraat van het dorp, de dijkweg. De doelstelling van deze herinrichting was verbetering van de leefbaarheid. De dijkweg was voor de herinrichting een drukke weg, waar ook veel doorgaand verkeer gebruik van maakte . Daarnaast was de dijkweg door zijn functie als hoofdstraat een plaats waar veel langzaam verkeer kwam. De situatie was zo, dat de leefbaarheid in het dorp nadelig beïnvloed werd door verkeersonveiligheid en overlast op de dijkweg. In 1979 werd de noodzaak van een herinrichting van de dijkweg aangetoond door een bewonersgroep. De gemeente ontwikkelde vervolgens een plan voor deze herinrichting. In het kader van de Beschikking Rijksbijdragen Experimenten in Verblijfsruimten werd door de Directie Verkeersveiligheid subsidie verleend voor de uitvoering van het project. Bij deze herinrichting is echter slechts de halve lengte van de dijkweg aangepakt, want alleen dit gedeelte was in handen van de gemeente . De provincie is eigenaar en beheerder van de rest van de dijkweg. Het vooronderzoek werd uitgevoerd in 1982; het na-onderzoek in 1985 . Bij de herinrichting i s een verandering in het straatprofiel aangebracht. Voor de herinrichting was er nauwelijks ruimte voor voetgangers in de vorm van trottoirs. Bij de herinrichting is de rijbaan versmald en er zijn trottoirs aangelegd. Ook zijn op die plaatsen waar ruimte was i n het profiel parkeerstroken aangelegd. Buiten het straatprofiel zijn op een aantal plaatsen ook clusters parkeervakken gerealiseerd. Bij de ingang van de bebouwde kom aan de kant van Lage Zwaluwe is een asverschuiving aangelegd, geaccentueerd door een rij bomen. Dit doorbreekt het langgerekte karakter van de weg die uit het buitengebied de bebouwde kom inloopt. Een tweede asverschuiving is aangelegd in de Raadhuisstraat bij de bushalte. Door de asverschuiving is hier ruimte gemaakt om de bus buiten de rijbaan te laten stoppen . Verder zijn door de gehele kom groenvoorzieningen aangebracht, meest in de vorm van bomen. Deze dragen bij tot de onderbreking van het doorgaande karakter van het dorp. (Author/publisher)

Request publication

2 + 2 =
Solve this simple math problem and enter the result. E.g. for 1+3, enter 4.

Publication

Library number
860507 ST [electronic version only]
Source

Boxtel, Advies- en Onderzoeksburo de Meent, 1985, 92 + 90 p.

Our collection

This publication is one of our other publications, and part of our extensive collection of road safety literature, that also includes the SWOV publications.