Evaluatie proef mistdetectie- en waarschuwingssysteem op de A16 : verslag eerste naperiode van 01-11-1991 t/m 31-12-1992.

Author(s)
Stoop, J.A. & Heijer, T.
Year
Abstract

Het voorliggende onderzoeksrapport bevat de bevindingen van het onderzoek naar (mist)ongevallen zoals die zich hebben voorgedaan op de A16 bij Breda nadat een mistdetectie- en waarschuwingssysteem in werking is getreden op een proefvak tussen de knooppunten Zonzeel en Galder. Het onderzoek is een onderdeel van de evaluatie van de proef met dat systeem, die wordt uitgevoerd door het Instituut voor Zintuigfysiologie TNO (IZF-TNO) in opdracht van het Directoraat-Generaal Rijkswaterstaat, Directie Noord-Brabant. Het onderzoek beslaat de eerste naperiode, die zich uitstrekt van 1 november 1991 tot en met 1992. Uit de globale en gedetailleerde ongevallenanalyses kunnen tegenstrijdige conclusies worden getrokken, die afhankelijk blijken te zijn van het aggregatieniveau van de analyses. Deze tegenstrijdigheid roept in meer algemene zin vragen op over het gewenste aggregatieniveau voor het verrichten van evaluatieonderzoek. Uit de globale analyse blijkt geen invloed van het systeem, uit de gedetailleerde analyse is wel een positieve invloed aan te geven. Op grond van aanvullende gegevens lijken de uiteindelijke resultaten van de eerste naperiode een positieve invloed van het systeem aan te tonen. Een bevestiging van deze voorlopige waarneming zal eerst door de evaluatie van de gehele periode verkregen kunnen worden. Het is daarnaast op grond van de gedetailleerde analyse mogelijk gebleken een verdere verfijning aan te brengen in de ongevalstypologie waarbij mist als causale factor betrokken is en de voorwaarden aan te geven waaronder dergelijke ongevallen zich kunnen voordoen. Ook hier onderscheidt de diepgaande analyse van de mistongevallen zich van de globale ongevalsanalyse door het inzicht dat verkregen kan worden in type en oorzaken van de onderzochte ongevallen. De plaatsen waar de voorwaarden samenvallen die nodig zijn om een mistongeval te veroorzaken, zijn redelijk nauwkeurig in het netwerk te lokaliseren. (A)

Request publication

2 + 6 =
Solve this simple math problem and enter the result. E.g. for 1+3, enter 4.

Publication

Library number
C 42442 [electronic version only] /81 /82 /
Source

Delft, Technische Universiteit Delft TUD, Faculteit der Wijsbegeerte en Technische Maatschappijwetenschappen, Vakgroep Veiligheidskunde, 1994, 26 p., 3 ref.

Our collection

This publication is one of our other publications, and part of our extensive collection of road safety literature, that also includes the SWOV publications.