Evaluatie spitsstrook E34-E313 Antwerpen - Ranst : studierapport.

Author(s)
Hoornaert, S. Moelans, B. Wilde, A. de & Dedene, N.
Year
Abstract

Op 28 september 2011 werd op de snelweg E34-E313 tussen de Antwerpse ring en het knooppunt in Ranst in de rijrichting Luik de eerste spitsstrook in Vlaanderen in gebruik genomen. Dit betekent dat sindsdien de (voormalige) pechstrook op werkdagen tijdens de avondspits (de piekperiode in deze rijrichting) tussen 15:00 en 20:00 (14:00—20:00 sinds medio juni 2012) wordt opengesteld voor het verkeer door middel van dynamische rijstrooksignalisatie en aangepaste wegmarkeringen en zodoende tijdelijk meer wegcapaciteit wordt gerealiseerd. Uit de Tactische Studie E313 bleek immers dat tijdens de avondspits de capaciteit van de E34-E313 tussen Antwerpen-Oost en Wommelgemontoereikend is om de aanvoer van verkeer komende vanuit beide richtingen van de R1 (ring1 en ring2) en komende van Antwerpen-Centrum (oprit van de Singel) te verwerken. Het gevolg hiervan is file op de Antwerpse ring in beide richtingen stroomopwaarts van de aansluiting met de E34-E313. Met de aanleg van de spitsstrook kon binnen een beperkte tijdsspanne worden voorzien in extra wegcapaciteit tijdens de spits. In een eerste versie van deze studie (dd. mei 2012) werd een evaluatie gemaakt van de effecten die de ingebruikname van de spitsstrook tot gevolg had nadat deze ruim een half jaar operationeel was. Deze tweede versie van de studie heeft tot doel om na te gaan of, en in hoeverre de effecten die gedurende de eerste 6 maanden (november 2011 — april 2012) werden vastgesteld, standhouden in de 6 maanden nadien (mei — oktober 2012). Dit betreft een kwantitatieve evaluatie op basis van objectieve waarnemingen, voornamelijk verkeersmetingen (tellingen, snelheidsmetingen)en andere registraties (ongevallencijfers, vaststellingen door de verkeersoperatoren in de controlezaal van het Verkeerscentrum, etc.). Op basis van deze kwantitatieve evaluatie kan worden nagegaan of de beoogde doelstellingen werden gerealiseerd, of deze overeenstemmen met de vooraf gemaakte prognoses, of zich eventueel (gewenste of ongewenste) neveneffecten voordoen en of er mogelijk nog bijkomende optimalisatie of bijsturing mogelijk of nodig is. (Author/publisher)

Request publication

4 + 3 =
Solve this simple math problem and enter the result. E.g. for 1+3, enter 4.

Publication

Library number
20131348 ST [electronic version only]
Source

Antwerpen, Departement Mobiliteit en Openbare Werken, Verkeerscentrum, 2012, 157 p.

Our collection

This publication is one of our other publications, and part of our extensive collection of road safety literature, that also includes the SWOV publications.