Evaluatie verkeersproject 1996 `It moat minder', district "De Wadden".

Author(s)
Politie Friesland, district "De Wadden"
Year
Abstract

In 1993 werd formeel gestalte gegeven aan een nieuwe organisatiestructuur voor de Nederlandse politie. Het proces van reorganisatie heeft inmiddels grotendeels binnen de regio's zijn beslag gekregen. Het verkeersproject It Moat Minder is het eerste grootschalige verkeersproject, dat in een districtsbrede opzet na de reorganisatie in gang is gezet binnen de regio Friesland. Voor de organisatie van de verkeerstaak heeft de reorganisatie in zijn algemeenheid, maar zeker ook in de regio Friesland grote veranderingen met zich meegebracht. De verkeersgroepen en verkeersspecialismen werden voor een belangrijk deel afgebouwd en ondergebracht in de nieuwe basiseenheden, in de generale taakstelling. Deze nieuwe opzet zal voor een deel zijn ingegeven door de landelijk dalende prioriteit voor verkeerstaken. In concurrentie met toenemende aandacht voor maatschappelijke veiligheid en leefbaarheid als criminaliteit en milieu heeft de aandacht voor de verkeerstaak een andere prioriteit gekregen. Ondanks prioriteitsverschuivingen blijft het verkeer en met name verkeersveiligheid een hoofdtaak voor de politie. Gelet op veiligheid en leefbaarheid blijft het immers ten diepste de vraag wat uiteindelijk meer ingrijpt, het slachtofferschap van een ernstig verkeersongeval of het slachtofferschap van bijvoorbeeld een woninginbraak. Terecht is in recente publicaties dan ook de zorg uitgesproken over de ontwikkelingen op het gebied van de verkeersveiligheid. Dit laatste in verband met de wijze waarop de verkeerstaak thans in de regio's is ondergebracht. In het district De Wadden is de verkeerstaak eveneens ondergebracht in de basiseenheden, meer in het bijzonder bij de verkeerscoördinatoren. Na korte tijd ervaring te hebben opgedaan met het werken per basiseenheid ontstond al vrij snel behoefte aan districtelijke coördinatie. Afstemming was wenselijk op het gebied van materieel, opleidingen, planvorming en advisering (ook interlokaal). Deze coördinatie werd neergelegd bij de portefeuillehouder verkeer, tevens lid van het districtsmanagementteam. De verkeerscoördinatoren en portefeuillehouder werden voor de uitdaging gesteld om de verkeerstaak binnen het concept van de thans vigerende bedrijfsvoering weer een "solide" basis te geven. Omdat de politie niet alleen de verkeersveiligheid kan handhaven is aansluiting gezocht met andere handhavingspartners, ook vanuit de gedachte van integrale handhaving. Het verkeersproject, waar de thans voorliggende evaluatie zich op richt, is een eerste mijlpaal geweest in het streven: De verkeerstaak weer een duidelijke plaats te geven, primair uitgaande van de nieuwe (thans vigerende) structuur en bedrijfsvoering, en met een integrale aanpak door betrokkenheid van meerdere handhavingspartners. (Author/publisher)

Request publication

7 + 7 =
Solve this simple math problem and enter the result. E.g. for 1+3, enter 4.

Publication

Library number
970109 ST [electronic version only]
Source

Stiens, Politie Friesland, district "De Wadden", 1996, 15 + 22 p.

Our collection

This publication is one of our other publications, and part of our extensive collection of road safety literature, that also includes the SWOV publications.