Evaluatie Wet wegvervoer goederen. In opdracht van het Ministerie van Infrastructuur en Milieu.

Author(s)
Andersson Elffers Felix
Year
Abstract

Op 1 mei 2009 is de Wet wegvervoer goederen (WWG) in werking getreden (de opvolger van de Wet goederenvervoer over de weg). Tijdens de behandeling van het wetsvoorstel in de Tweede en Eerste Kamer is door de Minister toegezegd dat de wet twee jaar na inwerkingtreding op een drietal onderdelen zou worden geëvalueerd. Deze onderdelen zijn: 1: De eis van dienstbetrekking voor chauffeurs. In het wetsvoorstel was voorgesteld deze eis te laten vervallen, maar de eis is in de WWG gehandhaafd. In de evaluatie dient te worden bezien of er inmiddels een bevredigende oplossing is gevonden voor chauffeurs zonder eigen vrachtwagen, waardoor bescherming wordt geboden tegen betaling onder het CAO-loon. 2: De ondergrens van 500 kg toegestaan laadvermogen voor de vergunningplicht voor toegang tot het beroep van vervoerder. In het wetsvoorstel was voorgesteld dit te verhogen naar 3500 kg maximaal toegelaten gewicht, maar ook dit voorstel is uiteindelijk niet in de wet opgenomen. In verband hiermee is toegezegd een diepgaande evaluatie te laten uitvoeren naar de marktontwikkelingen in de sector, om op basis daarvan te bezien of het alsnog wenselijk is de ondergrens te verhogen. Nederland en België zijn de enige lidstaten, die een ondergrens van 500 kg voor de communautaire vergunning toepassen. Toegezegd is tevens de eventuele gevolgen van deze uitzonderingspositie mee te nemen in de evaluatie. 3: De medeaansprakelijkheid van de verlader voor overbelading. Dit voorschrift is tijdens de behandeling in de Tweede Kamer ingebracht in de wet. Toegezegd is deze strafrechtelijke medeaansprakelijkheid voor de overtreding van beladingsvoorschriften te evalueren. De evaluatie richt zich op de effecten van de drie amendementen, waarbij wordt gevraagd om: 1. objectieve gegevens over de ontwikkelingen in de sector sinds de invoering van de WWG in relatie tot de effectiviteit van de genoemde bepalingen, 2. inzicht in positieve en negatieve gevolgen van het behoud of wijziging van de wetgeving, en 3. inzicht in de verwachte effecten die afschaffen van de drie bepalingen met zich mee zou brengen (impactanalyse). (Author/publisher)

Publication

Library number
20122624 ST [electronic version only]
Source

Utrecht, Andersson Elffers Felix / Rijswijk, NEA, 2012, 104 p.; GI19/eindrapport_definitief

Our collection

This publication is one of our other publications, and part of our extensive collection of road safety literature, that also includes the SWOV publications.