Evolutie van de verkeersveiligheid in België 2000-2006.

Author(s)
Casteels, Y. Scheers, M. Dupont, E. Martensen, H. Riguelle, F. Silverans, P. & Toro, F.
Year
Abstract

De verbetering van de verkeersveiligheid in België werd na de Staten-Generaal voor de Verkeersveiligheid in 2001 als een beleidsprioriteit beschouwd. België stelde duidelijke doestellingen voorop: tegen 2010 mag het aantal verkeersdoden op de Belgische wegen maximum 750 bedragen, tegen 2015 zou dit aantal maximum 500 mogen bedragen. De tendensen die op basis van de verkeersveiligheidsbarometer vastgesteld worden wijzen er op dat het aantal ongevallen en slachtoffers op de wegen sinds 2007 niet meer daalt. Nochtans werd tussen 2000 en 2006 een positieve evolutie van de verkeersveiligheid vastgesteld. In vergelijking tot het referentiecijfer van 1500 – het gemiddelde van 1998,1999 en 2000 - daalde het aantal verkeersdoden met 26,6%. Het aantal doden 30 dagen bedraagt 1067 in 2007, terwijl dit aantal in 2006 1069 bedroeg. De verwerking van de definitieve cijfers 2007 zal een verdere analyse van deze vasstelling mogelijk maken. Een kentering in het verkeersveiligheidsbeleid zal nodig zijn opdat de vooropgestelde doelstellingen gehaald zouden worden. De Federale Commissie voor de Verkeersveiligheid formuleerde in dit verband een reeks van beleidsaanbevelingen die tijdens de Staten-Generaal in maart 2007 leidden tot de ondertekening van een charter voor een veiliger verkeer, door de aanwezige politieke partijen. Het nemen van doelgerichte en specifieke maatregelen is daarvan het uitgangspunt. De in dit rapport geschetste analyse van de verkeersveiligheid tot en met 2006 moet toelaten om de prioritaire thema’s en doelgroepen bepalen voor dit actieplan. Deze analyse vormt tevens de basis voor de task force verkeersveiligheid, die in de schoot van het Interministerieel Comité voor de Verkeersveiligheid van 5 maart 2008 werd opgericht. Deze task force bereidt de beleidsmaatregelen op korte en langere termijn voor en heeft daarnaast de opdracht om de effecten ervan te monitoren en te evalueren. Het observatorium voor de verkeersveiligheid van het BIVV zal hierin een cruciale rol vervullen. (Author/publisher) Voor de Franse editie van dit rapport, zie: http://bivvweb.ipower.be/Observ/FR/bivv_stat_FR_Lowres.pdf

Request publication

8 + 6 =
Solve this simple math problem and enter the result. E.g. for 1+3, enter 4.

Publication

Library number
20081117 ST [electronic version only]
Source

Brussel, Belgisch Instituut voor de Verkeersveiligheid BIVV, Observatorium voor de Verkeersveiligheid, 2008, 80 p.

Our collection

This publication is one of our other publications, and part of our extensive collection of road safety literature, that also includes the SWOV publications.