Experimenten voor voetgangersgedrag.

Author(s)
Daamen, W. & Hoogendoorn, S.P.
Year
Abstract

Om het ontwerpproces van voetgangersinfrastructuur, zoals stations, winkelcentra en stadions te faciliteren, zijn hulpmiddelen nodig. Hiertoe zijn voetgangerssimulatiemodellen ontwikkeld. Aan deze modellen liggen theorieën over het gedrag van voetgangers of van de voetgangersstroom ten grondslag. Om meer inzicht te krijgen in het gedrag van voetgangers, om de bestaande theorieën te toetsen en uit te breiden en om de simulatiemodellen te valideren en te kalibreren, zijn gedetailleerde data nodig. Voor het verzamelen van dergelijke gegevens (onder verschillende omstandigheden) heeft de faculteit Civiele Techniek van de Technische Universiteit Delft recentelijk experimenteel onderzoek uitgevoerd. De gekozen experimentele proefopzet bleek zeer succesvol. Door gebruik te maken van een gecontroleerd experiment is het bovendien mogelijk gebleken de invloed van bepaalde experimentele variabelen te isoleren en te bestuderen, hetgeen in een empirisch onderzoek niet mogelijk zou zijn geweest. Er is geen grond aan te nemen dat het gedrag van de deelnemers afwijkt van werkelijk gedrag; daarbij is de groep representatief voor een voetgangerspopulatie in een praktijkgeval. Het onderzoek biedt tal van nieuwe inzichten in het loopgedrag van voetgangers, onder meer ten aanzien van de wijze waarop voetgangers gebruik maken van de schaarse beschikbare ruimte, hun snelheid kiezen, afremmen en versnellen, met elkaar onderhandelen, elkaar passeren, etc. (Author/publisher)

Request publication

11 + 0 =
Solve this simple math problem and enter the result. E.g. for 1+3, enter 4.

Publication

Library number
20060784 q ST (In: ST 20060784 CD-ROM)
Source

In: Verkeerskundige werkdagen 2003, Ede, juni 2003, 11 p., 2 ref.

Our collection

This publication is one of our other publications, and part of our extensive collection of road safety literature, that also includes the SWOV publications.