Expertmeeting verkeersveiligheid overkappingsvarianten A2 Leidsche Rijn

onderzoek naar de veiligheidsaspecten met betrekking tot jaarlijkse veel voorkomende calamiteiten en de individuele veiligheid en beleving van de weggebruiker. In opdracht van Directoraat-Generaal Rijkswaterstaat, Directie Utrecht
Author(s)
Wiersma, T. & Martens, M.H.
Year
Abstract

In de afgelopen periode zijn t.a.v. de veiligheidsaspecten van de Dicht Open Dicht Open (DODO) varianten voor de integratie van de A2 ter hoogte van Utrecht-West diverse onderzoeken uitgevoerd (risicoanalyse, scenarioanalyse en veiligheidsvoorzieningen). In deze onderzoeken hebben vooral de ongevalscenario ' s centraal gestaan waarbij grotere aantallen slachtoffers zouden kunnen vallen en scenario's waarbij zelfredzaamheid van weggebruikers en de inzet van de brandweer en andere hulpverleningsdiensten noodzakelijk zou zijn. In aanvulling op deze onderzoeken is door middel van een expertmeeting en het consulteren van deskundigen nader onderzoek gedaan naar de veiligheidsaspecten met betrekking tot jaarlijks veel voorkomende ongevallen en de dagelijkse exploitatie en het beheer in relatie tot de individuele veiligheid en beleving van de weggebruiker. Het doel van deze studie is om te komen tot een keuze tussen de DODO variant met gesloten wanden tussen de parallelbaan en de hoofdrijbaan en een DODO variant met pilaren tussen parallel- en hoofdrijbaan. In deze keuze wordt de verkeersveiligheid als belangrijkste criterium gehanteerd. In het onderzoek zijn de volgende aspecten genoemd als zijnde van belang in deze afweging: - wegbeeld voor de weggebruiker; - inval van daglicht en direct zonlicht, regen, sneeuw; - ongewenst kijkgedrag / aandacht voor verkeer op de andere rijbaan; - de veiligheid van de weggebruiker en de wegbeheerder; - doorsteekmogelijkheden voor het verkeer. Vanuit het oogpunt van verkeersveiligheid gaat de voorkeur uit naar de variant met de gesloten wanden boven de variant met kolommen. De variant met de gesloten wanden biedt meer continuïteit in het wegbeeld van de weggebruiker en de lichtinval. Tevens voorkomen de dichte wanden ongewenst kijkgedrag van weggebruikers en mogelijke gevaarlijke acties om vanaf de vluchtstrook van de hoofdrijbaan, tussen de kolommen door naar de parallelbaan te gaan (of andersom). Met betrekking tot de ontwikkeling van de schade bij een botsing met de zijwand is een gesloten (gladde) wand ook gunstiger dan een rij pilaren. Een botsing met een pilaar kan tot zeer ernstige schade leiden. De lichtinval op de hoofdrijbaan die in de open delen ook deels overkapt is, vormt een punt van aandacht voor de verdere uitwerking van het ontwerp. Dit geldt voor beide varianten. Ook de mogelijkheid om de doorsteken voor en na het overkappingstracé geschikt te maken voor de afhandeling van het verkeer in geval van een calamiteit dient nader beschouwd te worden. (Author/publisher)

Request publication

12 + 1 =
Solve this simple math problem and enter the result. E.g. for 1+3, enter 4.

Publication

Library number
20021917 ST [electronic version only]
Source

Apeldoorn, TNO Milieu, Energie en Procesinnovatie (MEP), 2002, 13 p., 3 ref.; TNO R2002/164

Our collection

This publication is one of our other publications, and part of our extensive collection of road safety literature, that also includes the SWOV publications.