Exploitatie HSL-Zuid : consequenties voor het hoofdrailnet.

Author(s)
Hoogzaad, B.F. & Ham, J.C. van
Year
Abstract

Met de exploitatie van de HSL-Zuid worden er door twee verschillende exploitanten concurrerende treindiensten tussen Schiphol en Rotterdam aangeboden. Enerzijds verzorgen de Nederlandse Spoorwegen (NS) de dienstverlening op het Hoofdrailnet, anderzijds wordt door de High Speed Alliance (HSA) via de HSL-Zuid een hoogwaardige(r) verbinding aangeboden. Door het meerderheidsbelang van NS in HSA is er echter geen sprake van twee onafhankelijke exploitanten. Omdat de concessie voor de HSL-Zuid is verkregen tegen hogen kosten, de bieding lag circa 50% hoger dan de andere, is het de vraag of redelijkerwijs van NS verwacht mag worden dat zij met zichzelf gaat concurreren. Hierdoor zou het terugverdienen van de investering ten koste kunnen gaan van de bestaande verbinding. Hoewel een dergelijke verslechtering niet door de Tweede Kamer en het Kabinet geaccepteerd wordt, wijzen de eerste tekenen erop dat de dienstverlening op het Hoofdrailnet verslechtert. Op het moment dat de HSL-Zuid volledig in exploitatie is vervalt namelijk de Beneluxtrein (de Intercity verbinding tussen Amsterdam en Brussel via Roosendaal). Daarnaast gaat met ingang van de dienstregeling 2007 de rechtstreekse verbinding tussen Rotterdam en Amsterdam via Haarlem lopen. Reizigers die tussen Rotterdam en Schiphol/Amsterdam (zuid) geen gebruik maken van de HSA zijn genoodzaakt over te stappen in Leiden. Deze overstap is voor reizigers in het algemeen maar voor luchtreizigers (met bagage) in het bijzonder geen aantrekkelijk vooruitzicht. Hoewel via de Vervoerkamer van de Nederlandse Mededingingsautoriteit (NMa) naleving van de concessieverplichtingen kan worden afgedwongen neemt de minister van Verkeer en Waterstaat een afwachtende houding aan. Dit heeft PvdA-kamerlid Dijksma doen besluiten als consument een klacht wegens machtmisbruik door de NS in te dienen bij de NMa. Gezien de belangen die in het geding zijn, is het afwachten hoe de lijnvoering er uiteindelijk uit zal komen te zien. (Author/publisher)

Request publication

3 + 3 =
Solve this simple math problem and enter the result. E.g. for 1+3, enter 4.

Publication

Library number
20062173 f16 ST (In: ST 20062173 [electronic version only])
Source

In: Samenwerken is topsport : 33ste Colloquium Vervoersplanologisch Speurwerk CVS : bundeling van bijdragen aan het colloquium gehouden te Amsterdam, 23 en 24 november 2006, deel 6, p. 1805-1824, 16 ref.

Our collection

This publication is one of our other publications, and part of our extensive collection of road safety literature, that also includes the SWOV publications.