Externe veiligheid risico's op provinciale wegen in Gelderland. Rapport in opdracht van de Provincie Gelderland.

Author(s)
ARCADIS Nederland
Year
Abstract

Het Externe Veiligheidsbeleid van het vervoer van gevaarlijke stoffen is (landelijk) in ontwikkeling. Het Rijk is bezig met het ontwikkelen van een “Basisnet Vervoer van Gevaarlijke Stoffen” voor de modaliteiten weg, water en spoor. Met het Basisnet wordt een duurzaam evenwicht beoogd tussen het vervoer van gevaarlijke stoffen, ruimtelijke ontwikkelingen en veiligheid. Het vervoer van gevaarlijke stoffen blijft mogelijk, maar er worden grenzen gesteld aan de risico’s, waarbij ruimtelijke ontwikkeling langs infrastructuur verantwoord moet plaatsvinden. Het Basisnet wordt op termijn verankerd in het Besluit Transport Externe Veiligheid (BTEV). Het Basisnet Weg gaat alleen over het hoofdwegennet en niet over provinciale wegen. Wanneer het BTEV in werking treedt krijgen de provincies de bevoegdheid om met een verordening de minimale ‘bebouwingsafstanden’ te koppelen aan provinciale wegen, dit kan als een provinciaal Basisnet worden beschouwd. Om (eventuele) beleidskeuzes te kunnen maken is het voor de provincie Gelderland belangrijk om naast de Externe Veiligheid(EV)-risico’s op rijkswegen ook inzicht te verkrijgen in EV-risico’s als gevolg van het transport van gevaarlijke stoffen op provinciale wegen. Met dit inzicht kan de nut- en noodzaak voor een provinciaal Basisnet beoordeeld worden. Meer informatie over de consequenties van het landelijk Basisnet Weg voor Gelderland vindt u in bijlage 7. Het doel van dit onderzoek is het verkrijgen van inzicht in het huidige en het toekomstige Plaatsgebonden Risico (PR) en Groepsrisico (GR) van transporten van gevaarlijke stoffen over provinciale wegen. Op basis van de resultaten wordt gekeken of een provinciaal basisnet voor Gelderland wenselijk is of dat er op een andere manier de risico’s langs de provinciale wegen beschouwd worden. In de volgende hoofdstukken wordt achtereenvolgens de onderzoeksopzet en de uitgangspunten voor de berekeningen toegelicht. Op basis van de gehanteerde uitgangspunten worden in hoofdstuk 3 de resultaten van de berekeningen weergegeven. Om te kijken welke ruimte er is voor het vervoer en de ruimtelijke ontwikkelingen is een gevoeligheidsanalyse uitgevoerd. De resultaten worden in hoofdstuk 4 beschreven. Tot slot worden de resultaten in hoofdstuk 5 samengevat. (Author/publisher)

Request publication

13 + 3 =
Solve this simple math problem and enter the result. E.g. for 1+3, enter 4.

Publication

Library number
20111808 ST [electronic version only]
Source

Arnhem, ARCADIS Nederland, 2011, 41 p., 10 ref.

Our collection

This publication is one of our other publications, and part of our extensive collection of road safety literature, that also includes the SWOV publications.