[Factsheet] eCall : automatisch contact met 112 bij een ernstig ongeval.

Author(s)
Ministerie van Justitite en Veiligheid, Directie Communicatie
Year
Abstract

Een auto die voorzien is van eCall schakelt bij een ongeval automatisch de hulpdiensten in. Activatie gebeurt door sensoren die bijvoorbeeld met de airbags verbonden zijn. Het systeem legt vanuit het voertuig direct telefonisch contact met de 112-centrale. Voordat een spraakverbinding met de centrale tot stand komt (binnen paar seconden) worden gegevens over het voertuig en de locatie van het ongeval verstuurd. Deze auto’s hebben ook een knop waarmee een inzittende zelf contact kan leggen met de 112-centrale (handmatige eCall). De EU heeft in 2014 een verordening aangenomen die bepaalt dat type goedkeuringen voor nieuwe modellen personenauto’s en lichte bedrijfsvoertuigen die in heel Europa op de markt komen per 1 april 2018 het eCall systeem aan boord moeten hebben. Dit moet zorgen voor het snel inschakelen van hulpdiensten, wat moet bijdragen aan het verminderen van het aantal verkeersdoden. (Author/publisher)

Publication

Library number
20190099 ST [electronic version only]
Source

Den Haag, Ministerie van Justitie en Veiligheid, Directie Communicatie, 2018, 3 p.; Publicatie-nr. j-180327

Our collection

This publication is one of our other publications, and part of our extensive collection of road safety literature, that also includes the SWOV publications.