Fietsongevallen op rotondes : eindrapport. In opdracht van Regionaal Orgaan Verkeersveiligheid Zeeland ROVZ.

Author(s)
Stortelder, J. & Visser, F.
Year
Abstract

Rotondes zijn niet meer weg te denken uit het Zeeuwse straatbeeld. Door de rotondes zijn de bewuste kruispunten veel veiliger geworden. De vraag is echter of op de rotondes zelf veiligheidswinst valt te boeken. Zijn er überhaupt ‘onveilige’ rotondes? Welke aspecten bepalen of een rotonde onveiliger is dan andere rotondes? Bekend is dat rotondes met fietsers in de voorrang onveiliger zijn dan rotondes met fietsers uit de voorrang. Sowieso blijken fietsers in het Zeeuwse verkeer een kwetsbare groep, zéker binnen de bebouwde kom. Het Regionaal Orgaan Verkeersveiligheid Zeeland (ROVZ) wil een adequaat inzicht in de positie van fietsers op rotondes. Wat is veilig en wat niet? Diverse rotondes wijken namelijk af van de richtlijnen, vaak vanwege het gebrek aan ruimte. In opdracht van het ROVZ heeft Groen Licht hier onderzoek naar gedaan. Doel is het zoeken naar verbanden tussen inrichtingsvorm en fietsongevallen. Dit rapport is opgebouwd uit vijf hoofdstukken. Na deze korte inleiding volgen de volgende hoofdstukken: 2. Inventarisatie basisgegevens. 3. Analyse op hoofdlijnen. 4. Gedetailleerde analyse. 5. Synthese en conclusies. (Author/publisher)

Request publication

9 + 10 =
Solve this simple math problem and enter the result. E.g. for 1+3, enter 4.

Publication

Library number
20100262 ST [electronic version only]
Source

Tilburg, Groen Licht Verkeersadviezen BV, 2008, 19 p.; Adv/ROVZ/03/07

Our collection

This publication is one of our other publications, and part of our extensive collection of road safety literature, that also includes the SWOV publications.