Fietspaden met twee richtingen op kruispunten onveiliger.

Author(s)
Schepers, P. & Waard, D. de
Year
Abstract

De kans dat een fietser op een kruispunt met een tweerichtingsfietspad wordt aangereden door een auto op de zijweg is circa is twee keer zo groot in vergelijking tot een fietser op een eenrichtingsfietspad. Als gekozen wordt voor tweerichtingsfietspaden, vergt de vormgeving van het kruispunt daarom extra aandacht. Uit het onderzoek blijkt dat de aanleg van een drempel op de zijweg of uitritconstructie het aantal langsongevallen bijna halveert. Ook een waarschuwingsdriehoek op het wegdek op een aantal meters vóór het kruispunt werkt. Met een fietssymbool en twee pijlen kan worden gewezen op de mogelijkheid van fietsers uit de onverwachte richting. Daarnaast kan men automobilisten uit de zijstraat met borden en markering attenderen op de mogelijkheid van fietsers van rechts. (Author/publisher)

Publication

Library number
20190481 ST [electronic version only]
Source

Fietsverkeer, No. 26 (oktober 2010), p. 32-35

Our collection

This publication is one of our other publications, and part of our extensive collection of road safety literature, that also includes the SWOV publications.