Geautomatiseerd personenvervoer in steden : een bijdrage aan duurzame mobiliteit?

Author(s)
Aben, E. Baggen, J. & Janse, M.
Year
Abstract

Automated transport in urban areas. A contribution to sustainable mobility ? Automated transport could be one of the possibilities to contribute to the development of sustainable mobility in urban areas. Sustainable mobility is the right for people to transfer without confronting next generations with the negative impacts of their transfer. In order to realize sustainable mobility in urban areas one should invest in collective and space efficient transport. With this purpose in mind, this paper is about non mechanical guided automated transport on the road with the ambition to participate in conventional traffic on the long term; the so called: Cybernetic Transport Systems. Next to a contribution to sustainable mobility, these systems should also contribute to the current transport system: they have to answer (part of the) transportation demand. Since municipalities feel the direct consequences of conventional transport, they also feel the negative impacts of this kind of transport. The effects of these impacts make a municipality one of the most important stakeholders for the problems related to traffic in urban areas. This paper elaborates on the possibilities of CTS to contribute to the current transport system and on the possibilities of municipalities to develop innovative transport systems like CTS. (Author/publisher) Nederlands abstract: Automatisch vervoer kan worden gezien als één van de mogelijkheden om bij te dragen aan de ontwikkeling van duurzame mobiliteit in de stad. Duurzame mobiliteit is het onvervreemdbare recht van de mens op verplaatsen met behulp van een vervoersaanbod dat toekomstige generaties niet belast met de onomkeerbare gevolgen ervan. Voor de stad betekent dit dat er geïnvesteerd zal moeten worden in collectief en ruimte-efficiënt vervoer omdat met een eenzijdig aanbod van individueel vervoer deze doelstelling niet gehaald kan worden. Deze paper bekijkt met dit doel de categorie van niet-mechanisch geleide peoplemovers, geautomatiseerd personenvervoer over de weg met de ambitie om op termijn deel te kunnen nemen aan het bestaande verkeer, zogenoemde: Cybernetic Transport Systems (CTS). Naast een mogelijke bijdrage aan duurzame mobiliteit zullen nieuwe systemen ook een toegevoegde waarde moeten hebben op het bestaande transportsysteem: ze zullen een (deel van) de vervoersvraag (efficiënter) moeten beantwoorden. Aangezien gemeenten de eersten zijn die te maken krijgen met de directe gevolgen van het inadequate vervoersaanbod, worden ze ook als eersten geconfronteerd met de negatieve effecten hiervan. Deze confrontatie maakt gemeenten tot één van de duidelijkste en meest belangrijke probleemeigenaren voor problemen in relatie tot het stedelijk verkeer en vervoer. Gemeenten hebben hierdoor een groot belang bij het ontwikkelen van oplossingen voor deze problemen. Centraal in deze paper staat de vraag of CTS een bijdrage kan bieden aan het bestaande transportsysteem en welke rol gemeenten kunnen spelen in de ontwikkeling van innovatieve vervoerconcepten zoals CTS. (Author/publisher)

Request publication

17 + 1 =
Solve this simple math problem and enter the result. E.g. for 1+3, enter 4.

Publication

Library number
20051732 d10 ST (In: ST 20051732 [electronic version only])
Source

In: Duurzame mobiliteit : hot or not ? : 32ste Colloquium Vervoersplanologisch Speurwerk CVS : bundeling van bijdragen aan het colloquium gehouden te Antwerpen, 24 en 25 november 2005, deel 4, p. 1135-1154, 9 ref.

Our collection

This publication is one of our other publications, and part of our extensive collection of road safety literature, that also includes the SWOV publications.