Rijkswaterstaat gebruikt publieksfeedback die uit de Gebruikerstevredenheidsonderzoeken komen als basis voor zijn werk. Rijkswaterstaat denkt en handelt vanuit de behoeften en belangen van de gebruiker. Hiertoe moet Rijkswaterstaat de wensen van de gebruiker kennen en hier passend op reageren. In de zogenaamde publieksanalyseteams wordt deze publieksfeedback geanalyseerd en verwerkt tot input voor publieksgerichte acties en voor het managementcontract. Eén van de speerpunten van Rijkswaterstaat is dat gebruikers van alle drie de netwerken (Hoofdwegennet, Hoofdvaarwegennet en Hoofdwatersysteem) een rapportcijfer van minimaal een 7,5 voor publieksgerichtheid geven, alsmede een 7,5 voor ‘betrouwbare reistijd‘ op de weg (en de vaarweg). Dit is door het Bestuur van Rijkswaterstaat als doelstelling voor 2012 benoemd. Om het werk en de resultaten van de eigen organisatie vanuit het perspectief vanuit de gebruiker te bekijken, hanteert Rijkswaterstaat verschillende modellen: • De publiekscirkel; Wie is het publiek waar Rijkswaterstaat zich op richt? • Het publiekswaarde model; Hoe beoordeelt het publiek Rijkswaterstaat? • Het publiekshuis; Wat is de werkwijze van Rijkswaterstaat? (Author/publisher)
Abstract