Een bereikbaar Nederland heeft twee kanten: congestie problemen aan de ene kant, maar tegelijkertijd vervoerarmoede aan de andere kant. Bereikbaarheid heeft dus meer dimensies dan alleen de files die dagelijks in het nieuws zijn en daarmee veel aandacht krijgen. Ook de sociale invalshoek: maatschappelijke participatie voor iedereen, de leefbaarheid en veiligheid zijn van belang. Dit vraagt om een gebalanceerde visie op bereikbaarheid. Een visie waarin ook andere invalshoeken zijn betrokken. Een visie die niet alleen de opbouw van het wegennet en de OV-infrastructuur betreft, maar óók de gebruikerskant omvat. Immers: bereikbaarheid is een kwestie van vraag en aanbod en het beïnvloeden van de vraag kan relatief snel en bovendien veel betekenen in het verbeteren van de bereikbaarheid in Nederland. Ook, niet onbelangrijk, draagt deze integrale visie met aandacht voor gedragsbeïnvloeding bij aan het zo kosteneffectief inzetten van de alsmaar schaarser wordende pot met publieke middelen. Niet gek in een tijd van bezuinigingen. De volgende vijf facetten zouden bij de beleidsbepaling en/of de inzet van maatregelen volgens ons meer aandacht moeten krijgen: 1. een deur-tot-deurbenadering; 2. ‘dikke en dunne’ mobiliteitsstromen belangrijk; 3. bereikbaarheid is een middel; 4. gedragsbeïnvloeding: goedkoop en effectief 5. doen vanuit twee werelden; OV en verkeer. (Author/publisher)
Abstract