Gedragsbeïnvloeding van automobilisten bij confrontatie met voorrangsvoertuigen : een simulatoronderzoek naar het effect van early warning, het geven van gedragsadviezen en het rijgedrag van het voorrangsvoertuig.

Author(s)
Groenewegen-ter Morsche, K. Oberijé, N. & Snijders, M.E.M.
Year
Abstract

In opdracht van de Landelijke Faciliteit Rampenbestrijding (LFR) en gefinancierd door het Ministerie van Veiligheid en Justitie is in 2011/2012 een verkennend onderzoek uitgevoerd naar het huidige en gewenste gedrag van automobilisten bij confrontatie met voorrangsvoertuigen. Uit het onderzoek is gebleken, dat het gedrag van bestuurders van een personenvoertuig in een aantal gevallen de doorstroming van het voorrangsvoertuig belemmert. Ook, en wellicht belangrijker nog, is gebleken, dat bestuurders van personenvoertuigen zichzelf in gevaar brengen door hun reactie op het naderende voorrangsvoertuig. Het gaat hierbij met name om acties als het plotseling remmen of het uitwijken naar een gevaarlijke plaats, bijvoorbeeld een zachte berm. Om dit gedrag te verbeteren is een aantal voorlopige gedragsadviezen ten behoeve van bestuurders van personenvoertuigen opgesteld. Als vervolg op dit verkennende onderzoek heeft het ministerie van Veiligheid en Justitie de Landelijke Faciliteit Rampenbestrijding (LFR) opdracht gegeven om inzicht te verkrijgen in factoren die het gedrag van bestuurders van personenvoertuigen kunnen beïnvloeden bij een confrontatie met een voorrangsvoertuig. Dit onderzoek is uitgevoerd door het IFV en maakt onderdeel uit van het project ‘Weggebruikers en voorrangsvoertuigen, elkaar tegemoet komen’. Het onderzoek is uitgevoerd met behulp van een rijsimulator. Hiermee is inzicht verkregen in het effect van het geven van een vroegtijdige waarschuwing (early warning), het geven van gedragsadviezen en de invloed van het rijgedrag van het voorrangsvoertuig. De onderzoeksvragen en de bijbehorende conclusies en aanbevelingen zijn hieronder weergegeven. (Author/publisher)

Publication

Library number
20150528 ST [electronic version only]
Source

Arnhem, Instituut Fysieke Veiligheid (IFV), 2013, 147 p., 11 ref.

Our collection

This publication is one of our other publications, and part of our extensive collection of road safety literature, that also includes the SWOV publications.