Een goede afstemming tussen ruimtelijke ordening en verkeer en vervoer draagt bij aan een betere bereikbaarheid en een veilige en prettige leefomgeving. Voor een goede afstemming is het noodzakelijk dat ruimtelijke ordenaars en verkeerskundigen goed samenwerken. Hiervoor zijn vakmensen nodig die kennis van zaken hebben van beide disciplines en die elkaar verstaan en begrijpen. Signalen uit de markt wijzen op een grote behoefte aan deze vakmensen. Het Programma Ruimte & Mobiliteit richt zich dan ook mede op onderwijsinstellingen op het gebied van ruimtelijke ordening en verkeer en vervoer. Centrale vraag hierbij is: ‘Hoe kunnen we ervoor zorgen dat in de huidige opleidingen en trainingen, kennis competenties en vaardigheden worden geleerd die nodig zijn voor een integrale aanpak op het gebied van ruimte en mobiliteit’. Deze bijdrage gaat nader in op de werkzaamheden die binnen het Programma Ruimte & Mobiliteit worden verricht om: de gewenste competenties en vaardigheden te achterhalen; mogelijke leersituaties om deze competenties en vaardigheden te kunnen realiseren te ontwikkelen; de ontwikkelde leersituaties in het onderwijs te implementeren. (Author/publisher)
Abstract