Geleide ervaringen : collectief vervoer in een individualiserende samenleving.

Author(s)
Hulster, G. Mook, K. & Mol, W.
Year
Abstract

Guided experiences: matching collective transport to individualising society. Developments within Dutch society can best be characterized in terms of individualization. As a result mobility has grown, in large part by car. Individualized persons have a large repertoire of choice and are always on the lookout for new experiences, and always in need of certainty about what to expect. Therefore individualization has led to increased predictability. Most of the experiences people encounter can thus be called ‘geleide belevingen’ (guided experiences); a combination of dispossession and control. The emphasis on control forms a threat for the sustainability of society, as people become less prepared to anticipate to spontaneous situations. The paradox of an increasing freedom of choice paired with an increase in predictability also occurs in the way people travel. Car travel proves to be much more predictable in use than perceived by the public or presented by marketers. Whereas public transport appears surprisingly unpredictable and able to accommodate individual travel needs. Thus public transport management should put less of their effort on the predictable character of their means of transport. Instead they should make use of the unpredictable sides and facilitate guided experiences. (Author/publisher) Nederlands abstract: De ontwikkelingen in de Nederlandse samenleving zijn het beste te beschrijven in termen van individualisering. Dat resulteert in een groei van de mobiliteit, die vooral per auto plaatsvindt. De geïndividualiseerde mens heeft een groot repertoire aan keuzes en is steeds op zoek naar nieuwe ervaringen, maar wil wel van te voren precies weten wat hem te wachten staat. De individualisering heeft dan ook tot een toegenomen voorspelbaarheid geleid. De meeste ervaringen die mensen opdoen kunnen daarom als ‘geleide ervaringen’ worden betiteld: een combinatie van een overgave en controle. Deze neiging tot controle vormt een bedreiging voor de duurzaamheid van de samenleving omdat mensen minder bereid zijn in te spelen op spontane situaties. De paradox van een toename aan keuzevrijheid en de daarmee gepaard gaande toename aan voorspelbaarheid doet zich ook bij de wijze waarop mensen reizen. De auto blijkt in het gebruik veel collectiever en voorspelbaarder dan in de hoofden van gebruikers en reclamemakers. Terwijl het openbaar vervoer juist onverwacht verrassende aspecten heeft en individuele reispatronen mogelijk maakt. Openbaar vervoerplanners zouden zich dan ook minder op het voorspelbare karakter van hun vervoerssysteem moeten richten. In plaats daarvan zouden ze de onvoorspelbare kanten kunnen uitbuiten en geleide belevenissen faciliteren. (Author/publisher)

Request publication

3 + 5 =
Solve this simple math problem and enter the result. E.g. for 1+3, enter 4.

Publication

Library number
20051732 e16 ST (In: ST 20051732 [electronic version only])
Source

In: Duurzame mobiliteit : hot or not ? : 32ste Colloquium Vervoersplanologisch Speurwerk CVS : bundeling van bijdragen aan het colloquium gehouden te Antwerpen, 24 en 25 november 2005, deel 5, p. 1555-1574, 18 ref.

Our collection

This publication is one of our other publications, and part of our extensive collection of road safety literature, that also includes the SWOV publications.