Geometrische keuring van verhoogde inrichtingen op de openbare weg : verkeersdrempels en -plateaus. Koninklijk besluit van 3 mei 2002.

Author(s)
Cocu, X. Piette, D. & Hindrijckx, M.
Year
Abstract

Een koninklijk besluit van 3 mei 2002 (verschenen in het Staatsblad van 31 mei 2002) bepaalt de vereisten voor de aanleg van verhoogde inrichtingen op de openbare weg en de technische voorschriften waaraan die inrichtingen moeten voldoen. Dit besluit wijzigt het koninklijk besluit van 9 oktober 1998 (verschenen in het Staatsblad van 28 oktober 1998). De veranderingen die deze nieuwe wetgeving invoert, liggen vooral in het toestaan van afwijkingen (toleranties) van de voorgeschreven maatvoering. De referentie voor verkeersdrempels is een drempel met een lengte van 4,80 m en een hoogte van 12 cm, met een lengteprofiel in de vorm van een sinuslijn. De nieuwe voorschriften voor verkeersplateaus onderscheiden ten minste tien verschillende plateaus naargelang van de vorm van de op- en afrit (trapezoïdaal plateau of plateau met sinusoïdale op- en afrit), de lengte van de op- en afrit en de hoogte van het plateau (10, 12 en 15 cm). Hoe de verschillende plateauhoogten en de verschillende op- en afritlengten met elkaar moeten worden gecombineerd, hangt van de samenstelling van het verkeer (met of zonder autobussen en/of veel zware voertuigen) af. De veelheid van maten en de verscheidenheid van vormen die voor verhoogde inrichtingen zijn voorgeschreven, maken de geometrische keuring ervan vrij ingewikkeld. Het is dan ook niet mogelijk, met één geschikte mal en metalen meetblokjes het lengteprofiel van al deze inrichtingen na te meten. De meest aangewezen techniek om de geometrie van verhoogde inrichtingen te keuren is bijgevolg een topografische opmeting van een aantal karakteristieke punten van de constructie (begin, top, einde en, indien nodig, een aantal punten daartussenin). Daarbij kan tevens de cumulatieve langshelling van de weg en de inrichting worden bepaald. De methode die in deze publicatie wordt voorgesteld, maakt gebruik van de combinatie van een laserwaterpas met een elektronische meetlat. Met dit gemakkelijk op te stellen materieel kan één persoon de keuring uitvoeren, maar voor het rendement en de veiligheid op de meetlocatie is de aanwezigheid van twee uitvoerders optimaal. (Author/publisher) L' arrete royal belge du 3/05/2002 concernant les prescriptions techniques et les conditions d' implantation des dispositifs sureleves modifie l' arrete royal de 9/10/1998.imensions geometriques. Le legislateur y prevoit au moins dix plateaux differents (differentes formes et longueurs des rampes d' acces et differentes hauteurs du plateau). Le controle geometrique est donc assez complexe. C' est pourquoi le CRR a publie un mode operatoire proposant une methode indiquee pour ce controle. Il s' agit d' un releve topographique d' un certain nombre des caracteristiques du plateau (debut, sommet, fin, points intermediaires). L' appareil de mesure utilise est un ensemble niveau laser / mire electronique et mesure l' implantation, le profil en long des rampes, la pente combinee de la route et des rampes, la longueur de la partie du marquage des rampes et la planeite du revetement.

Request publication

1 + 1 =
Solve this simple math problem and enter the result. E.g. for 1+3, enter 4.

Publication

Library number
C 50634 [electronic version only] /73 /85 / ITRD F140194
Source

Brussel, Opzoekingscentrum voor de Wegenbouw O.C.W., 2006, III + 49 p.; Werkwijze ; MN 77/06

Our collection

This publication is one of our other publications, and part of our extensive collection of road safety literature, that also includes the SWOV publications.