Gevolgen van de aanleg van de RijnlandRoute voor de verkeersveiligheid in de regio. Afstudeeronderzoek Technische Universiteit Delft, Faculteit Civiele Techniek en Geowetenschappen.

Author(s)
Dijk, L. van
Year
Abstract

De regio Holland Rijnland ligt tussen twee sterk verstedelijkte regio’s; in het noorden de regio Amsterdam en in het zuiden de regio Den Haag-Rotterdam. Door de centrale ligging in de Randstad en de ruimtelijk en economische ontwikkeling van de regio, neemt de verkeersdruk op het netwerk toe. Op dit moment mist het netwerk een oost-westverbinding van hoge kwaliteit, waardoor veel verkeer gebruik maakt van wegen die niet geschikt zijn om te voorzien in een doorgaande functie. Dit heeft negatieve effecten op de verkeerssituatie en leefbaarheid in Leiden. Ook de verkeersveiligheid komt onder druk te staan door het doorgaande verkeer in de stad. De provincie Zuid-Holland wil deze problemen aanpakken door in de regio een betere oost/westverbinding te realiseren, de RijnlandRoute. Daarmee moet tevens voldaan worden aan de groeiende verkeersvraag die in de regio verwacht wordt. In het onderzoek naar de RijnlandRoute wordt nauwelijks rekening gehouden met de ontwikkeling van de verkeersveiligheid in de regio. De onderzoeken die gedaan zijn naar de effecten van de RijnlandRoute concentreren zich op de verkeerskundige en milieutechnische effecten, zonder zich te bekommeren om de gevolgen voor de verkeersveiligheid. In dit onderzoek wordt juist de ontwikkeling van de verkeersveiligheid nader bekeken. Er zijn zes onderzoeksmethoden op basis van een aantal criteria met elkaar vergeleken, waaruit blijkt dat een analyse met behulp van een computermodel en een gecombineerde methode van een netwerktoets en een berekening met risicocijfers de beste methoden zijn voor dit onderzoek. Op basis van de uitvoerbaarheid is gekozen om de gecombineerde methode toe te passen. (Author/publisher)

Request publication

2 + 1 =
Solve this simple math problem and enter the result. E.g. for 1+3, enter 4.

Publication

Library number
20110706 ST [electronic version only]
Source

Delft, [s.n.], 2011, 115 p., ref.

Our collection

This publication is one of our other publications, and part of our extensive collection of road safety literature, that also includes the SWOV publications.