Gratis openbaar vervoer voor studenten in Brussel : evaluatie van ruimtelijke effecten met behulp van mentale kaarten.

Author(s)
Vande Walle, S. & Steenberghen, T.
Year
Abstract

Free Public Transport for Students in Brussels: Evaluation of Spatial Effects using Mental Maps. In Brussels a “free” public transport initiative started in the 2003-2004 academic year for students studying at Dutch speaking colleges and universities. The main objective of the introduction of “free” public transport was not to relieve congestion or contribute to more sustainable transport, but to encourage students to explore the city and improve the city’s image. Students from equivalent French speaking institutions don’t benefit the measure. This creates a situation where the effect of the introduction of “free” public transport for a particular segment of the population can be compared to a similar segment for whom the measure does not apply. This paper focuses on the spatial effects of the measure. Mental maps are used to analyze the relation between appreciation and knowledge of the city and public transport use. Drawn mental maps were geocoded, transformed to raster images and compared using Kappa statistics and Fuzzy Set Analysis. Discriminant analysis was used to investigate which socio-economic and mobility variables explain differences in mental maps. The study indicates a negative perception of the city by the Dutch speaking students. The composition of the mental map is mainly influenced by the school, the gender and their appreciation of the city. Students use their free public transport to perform the existing activity pattern cheaper or more comfortably. There is little impact on the perception of the city, and on the traveling patterns in the city. (Author/publisher) Nederlands abstract: Sinds het academiejaar 2003-2004 kunnen studenten aan Nederlandstalige hogescholen en universiteiten in Brussel gratis gebruik maken van het stedelijk openbaar vervoer. De hoofddoelstelling was niet het verminderen van congestie of bijdragen tot een duurzamer mobiliteit, maar de studenten aan te moedigen de stad te leren kennen en het imago van de stad te verbeteren. Studenten aan Franstalige instellingen genieten niet van de maatregel. Hierdoor wordt een situatie gecreëerd, waarbij het effect van de maatregel op een bevolkingssegment kan worden vergeleken met het gedrag van een vergelijkbare groep, waarvoor de maatregel niet geldt. Deze paper focust op de ruimtelijke effecten van de maatregel. Mentale kaarten worden gebruikt om de relatie te bestuderen tussen de appreciatie en kennis van de stad en openbaarvervoergebruik. Getekende kaarten werden gegeorefereerd, omgezet naar rasterbeelden en vergeleken m.b.v. Kappa statistiek en Fuzzy Set analyse. Via discriminantenanalyse werd nagegaan welke socio-economische en mobiliteitsvariabelen verschillen in mentale kaarten verklaren. Uit de studie blijkt een negatieve perceptie van de stad door Nederlandstalige studenten. De samenstelling van de mentale kaart wordt hoofdzakelijk bepaald door de school, het geslacht en de waardering van de stad. Studenten gebruiken de maatregel om vooral hun bestaand activiteitenpatroon goedkoper en comfortabeler uit te voeren. Er is weinig impact op de perceptie van de stad en de reispatronen. (Author/publisher)

Request publication

5 + 3 =
Solve this simple math problem and enter the result. E.g. for 1+3, enter 4.

Publication

Library number
20051732 e1 ST (In: ST 20051732 [electronic version only])
Source

In: Duurzame mobiliteit : hot or not ? : 32ste Colloquium Vervoersplanologisch Speurwerk CVS : bundeling van bijdragen aan het colloquium gehouden te Antwerpen, 24 en 25 november 2005, deel 5, p. 1271-1291, 23 ref.

Our collection

This publication is one of our other publications, and part of our extensive collection of road safety literature, that also includes the SWOV publications.