In opdracht van het Samenwerkingsverband Regio Eindhoven (SRE) is in Zuid-Oost Brabant een pilot uitgevoerd met als doel ‘Grip op snelheid’ te krijgen. Dat wil zeggen dat die locaties zijn geselecteerd waar niet alleen te hard wordt gereden, maar waar ook een bovengemiddeld aantal verkeersslachtoffers heeft plaatsgevonden. Binnen de pilot is een methode ontwikkeld om uit de 2.800 kilometer hoofdwegen uiteindelijk zo’n 60 kilometer te selecteren, waarvoor geldt dat er een groot deel van de dag flink te hard wordt gereden én een bovengemiddeld aantal slachtoffers plaatsvindt. Op basis hiervan zijn 41 locaties geselecteerd die gedetailleerd nader zijn onderzocht. Hiervoor is de methode Veilige Snelheden & Geloofwaardige Snelheidslimieten toegepast. Doel hierbij is het vaststellen van het meest geschikte (en objectief af te leiden) pakket van maatregelen voor korte en (middel)lange termijn voor de verkeersveiligheid, waarmee alle betrokken partijen (beleidsmakers, wegbeheerders en politie) gezamenlijk aan de slag kunnen. (Author/publisher)
Abstract