Rotterdam wil een bereikbare en leefbare stad zijn. Het college wil de balans tussen bereikbaarheid en leefbaarheid verbeteren. Dit betekent dat de bereikbaarheid van de stad overeind moet blijven, zonder dat dit ten koste gaat van het milieu, de veiligheid en de inrichting van buurten en wijken. Om de doorstroomsnelheid op de hoofdinvalsroutes te garanderen en zoveel mogelijk te voldoen aan de eisen voor luchtkwaliteit kiest Rotterdam voor de korte termijn groene golven op de hoofdinvalsroutes tussen de Ruit en de binnenstad. In de onderzoeken die in het kader van de realisatie van de groene golven worden uitgevoerd wordt daarom aandacht besteed aan: Het effect op de doorstroming door middel van rijtijdmeting; Het effect op de luchtkwaliteit door meting langs de route; De mening van de weggebruikers door middel van enquêtes. In 2005 heeft een evaluatie plaatsgevonden van de groene golf op de Schieweg-Schiekade, een van de hoofdinvalsroutes tussen Ruit en binnenstad. Door de groene golf is de doorstroomsnelheid van het autoverkeer op de Schieweg met ongeveer 5 km/h toegenomen. Door deze toename wordt de beleidsmatig gewenste snelheid van 25 kilometer per uur voor een bundel in Rotterdam benaderd. Voor het openbaar vervoer zijn er enigszins negatieve effecten te bespeuren. Het betrouwbaarheidspercentage van de ov-metingen is echter laag, zodat het niet mogelijk is de concrete effecten voor het ov hard te maken. Door het grote verschil in weersomstandigheden waren er voor de milieueffectmeting maar 5 vergelijkbare uren in de onderzoeksperiode van twee weken. Deze vijf uren laten echter een significante verandering van de bijdrage van het autoverkeer aan de NOx concentratie zien. Verkeersdeelnemers op hoofdroute lijken positief over de ontwikkeling van de doorstroming van het verkeer. Andere weggebruikers ervaren wel hinder maar deze is slechts beperkt toegenomen. Bij evaluaties van nieuwe groene golven in de toekomst moet meer aandacht aan simulaties van voor- en nasituatie worden besteed en is een veel langere onderzoeksperiode voor luchtkwaliteitsmetingen noodzakelijk. (Author/publisher)
Abstract