Hand in hand, kameraden : samen op weg naar een duurzaam bereikbare haven.

Author(s)
Savenije, W. Tavasszy, L. & Geerlings, H.
Year
Abstract

Het doel van het TRANSUMO project Van Maasvlakte naar achterland; duurzaam goederenvervoer als uitdaging is om, met gebruikmaking van de kennis ten aanzien van goed onderbouwde innovatieve oplossingsrichtingen en nieuwe bestuurskundige/procesmatige inzichten over effectieve samenwerking tussen verschillende partijen, te komen tot een geïntegreerde benadering van oplossingen voor de problemen die zich vanaf 2010 aandienen voor bereikbaarheid, kwetsbaarheid en milieu- en veiligheidseffecten van het goederenvervoer over de weg. In het kader van TRANSUMO, ‘TRANsition towards SUstainable MObility’, werken universiteiten en kennisinstellingen samen om deze duurzame oplossingen te vinden. Als casus wordt het transport van goederen over de A-15 van en naar de Mainport Rotterdam uitgewerkt. Binnen TRANSUMO worden de verschillende projecten met vernieuwingstrajecten die vanuit de praktijk worden geïnitieerd verbonden. Daartoe is het concept van de ‘proeftuin’ ontwikkeld. In de proeftuin wordt de transitie naar duurzame mobiliteit op het regionale schaalniveau opgepakt. De hoofdreden voor de oprichting van de Transumo proeftuin A15 is een praktische: een platform voor het toetsen in de praktijk van innovatievoorstellen die in Transumo zijn ontwikkeld. Daarnaast is er echter ook het besef, bij alle actoren in de A15 corridor, dat de verwachte leefbaarheidproblemen alleen door samenwerking kunnen worden ondervangen. Wij stellen dat de proeftuin A15 vanwege de gekozen opzet eigenlijk een experiment is in gebiedsgerichte beleidsvoorbereiding, dat past in de tendens van regionalisatie en de ontwikkeling van regionaal (zelf)bestuur. Een belangrijke wetenschappelijke uitdaging ligt in het bestuurlijke/procesmatige aspect. Met als aanleiding de casus A-15 wordt het bestuurlijke proces geanalyseerd, leidend tot inzichten hoe publiek-private en publiek-publieke samenwerking kan leiden tot een transitiemanagement. Daarom zijn in het project veel partijen betrokken zoals Rijkswaterstaat, de Stadsregio, Provincie Zuid-Holland en DCMR Milieudienst Rijnmond, geprivatiseerde overheden (het Havenbedrijf Rotterdam), een groot aantal bedrijven en maatschappelijke organisaties. Door het zoeken van het gedeelde belang en nieuwe configuraties moeten efficiëntere en innovatieve oplossingen worden gerealiseerd. Dit idee is al eerder toegepast in de Rotterdamse regio, namelijk in het voortraject van het Project Mainportontwikkeling Rotterdam (PMR). In 2000 is tussen de gemeente Rotterdam en de milieuorganisaties het convenant ‘Visie en Durf’ gesloten. De ondertekenaars hebben hierin afspraken gemaakt over een integraal pakket van maatregelen voor de verbetering van de Rotterdamse regio. De inzet daarbij is een sterkere en gedifferentieerdere economie, meer natuur en een florerende stad. Een dergelijke aanpak en visiedocument met betrekking tot de mogelijke oplossingen voor de bereikbaarheidsproblemen rond de A15, hebben wij voor ogen als uitkomst van dit project. (Author/publisher)

Request publication

2 + 6 =
Solve this simple math problem and enter the result. E.g. for 1+3, enter 4.

Publication

Library number
20062173 e1 ST (In: ST 20062173 [electronic version only])
Source

In: Samenwerken is topsport : 33ste Colloquium Vervoersplanologisch Speurwerk CVS : bundeling van bijdragen aan het colloquium gehouden te Amsterdam, 23 en 24 november 2006, deel 5, p. 1209-1224, 9 ref.

Our collection

This publication is one of our other publications, and part of our extensive collection of road safety literature, that also includes the SWOV publications.