Handleiding voor de ov-halte : toekomstgericht ontwerpen van halteplaatsen.

Author(s)
Velden, P. van der & Vitence Mobiliteit
Year
Abstract

Deze publicatie gaat in op de beleidsmatige aspecten en ontwikkelingen rondom openbaar vervoer en de positie van de halte daarin. Tevens wordt aandacht besteed aan het ontwerp en de inrichting van een halteplaats, met de toekomstige ontwikkelingen in het achterhoofd. Daarnaast vindt u in deze publicatie aanbevelingen voor het toekomstgericht ontwerpen van halteplaatsen. De focus ligt daarbij op het verwijzen naar andere handboeken en richtlijnen van CROW-KpVV. Waar nodig worden kennishiaten aangevuld. Ten slotte passeren relevante praktijkvoorbeelden de revue. Het doel van het verbeteren en aanpassen van haltes is te voorzien in de behoeften en wensen van reizigers. Enerzijds is het van belang dat kan worden voorzien in comfortverhogende maatregelen voor de huidige reiziger, anderzijds wordt voorgesorteerd op toekomstige ontwikkelingen. Door het veranderende ov-landschap en door veranderingen in de behoeften van reizigers verdient het aanbeveling te kijken naar de ontwikkelingen op het gebied van vervoer in brede zin. Denk bijvoorbeeld aan de opkomst van de elektrische fiets, het autodelen en de combinaties die openbaar vervoer en fiets kunnen vormen. De rol van de halte kan hierbij centraal staan, omdat deze kan dienen als hub tussen de verschillende vervoerwijzen. Bij het aanpassen van de halte-infrastructuur moet goed worden gekeken naar de vervoerkundige ontwikkelingen binnen een gebied. Het toegankelijk maken van haltes heeft bijvoorbeeld vaak weinig zin als er alleen maar gebruik wordt gemaakt van kleinere voertuigen zoals achtpersoons taxibussen. In die gevallen kan beter gezocht worden naar alternatieve oplossingen. Afhankelijk van de functie en locatie van de halte is het van belang dat voorzien wordt in de basisbehoeften op het gebied van veiligheid en betrouwbaarheid voor het gros van de reizigers. Daarnaast hebben reizigers steeds meer behoefte aan maatwerk, waarmee ingespeeld wordt op onderwerpen als snelheid, gemak, comfort en beleving. Door de diversiteit van de reizigers en hun uiteenlopende behoeften is maatwerk noodzakelijk. Behoeften zijn daarnaast sterk afhankelijk van de omgeving waarin de halte ligt en de beschikbaarheid van alternatieve reisvormen voor de reiziger. Omdat klantwensen veranderen, wordt de focus van de halte steeds meer gelegd op ketenmobiliteit. Bij het ontwerpen van haltes dient er aandacht te zijn voor andere vervoerwijzen, zoals fiets, auto en andere vormen van vervoer, zoals doelgroepenvervoer en taxi. Voor veel reizigers valt of staat het maken van keuzes bij de informatie die vooraf beschikbaar is. Als het een reiziger betreft die niet dagelijks met het openbaar vervoer reist, is het belangrijk dat hij of zij voorafgaand aan en tijdens de reis informatie kan inwinnen over de (on)mogelijkheden en functionaliteiten op en rond een halteplaats. Om die reden is het belangrijk dat wegbeheerders haltedata actueel houden, zodat reizigers met en zonder beperking vooraf kunnen bepalen of reizen via een bepaalde halte (voor hem of haar) mogelijk is en of het gebruik van bijvoorbeeld een elektrische fiets als voor- of natransport via die halte een optie is. (Author/publisher)

Publication

Library number
20160012 ST [electronic version only]
Source

Ede, CROW-KpVV, 2015, 48 p., 19 ref.; K-D030

Our collection

This publication is one of our other publications, and part of our extensive collection of road safety literature, that also includes the SWOV publications.