Bij het bedienen van bruggen en sluizen is er een landelijke tendens tot een steeds verdere automatisering. Om dit automatiseren van delen van het bedieningsproces landelijk uniform en veilig te laten verlopen zijn door de CVB werkgroep WAAK (CVB= Commissie Vaarweg Beheerders, WAAK=Werkgroep Afstandsbediening en Automatisering Kunstwerken) voor het ter plaatse en op afstand bedienen van bruggen richtlijnen samengesteld. Dit rapport bevat een second opinion over het door de CVB werkgroep WAAK ingenomen standpunt ten aanzien van het automatisch laten dalen van de afsluitbomen in de aanrij-richting, toegespitst op het ontbreken van zicht op naderend wegverkeer. Het zwaartepunt van het onderzoek ligt op het vaststellen van de mogelijke effecten op de veiligheid van dit standpunt De second opinion is uitgevoerd door de Werkgroep Veiligheid van de Rijksuniversiteit te Leiden, in opdracht van de werkgroep WAAK en de Adviesdienst Verkeer en Vervoer van het Directoraat-Generaal Rijkswaterstaat. (Author/publisher)
Abstract