Het effect van aanvullende informatie op het rijgedrag. Scriptie Universiteit Hasselt.

Author(s)
Coenen, K.
Year
Abstract

Elke dag worden er infrastructuurwerken uitgevoerd om de veiligheid van de wegen te verbeteren. Naast de infrastructuurwerken zijn er nog andere maatregelen om de veiligheid te verbeteren. Eén ervan is het gebruik van aanvullende informatie op of naast de weg, zoals die in Nederland reeds gebruikt wordt. Een Nederlandse model van aanvullende informatie is het plaatsen van hectometerbordjes naast de rijbaan. Op die hectometerbordjes staat naast de gewoonlijke informatie, zoals de naam van de weg en de afstandspositie van het bordje, ook de maximum toegelaten snelheid van de weg. Die aanvullende informatie is een onderdeel van de herkenbaarheid van wegen waar in Nederland aan wordt gewerkt. De herkenbaarheid moet ervoor zorgen dat de bestuurders een gewenst, verwacht gedrag gaan vertonen. Het overkoepelende doel is dat de wegen veiliger worden voor alle verkeersdeelnemers. Het effect van de hectometerbordjes werd in dit onderzoek onderzocht. Het Nederlandse hectometerbordje is aangepast zodat de bordjes stroken met de Belgische vormgeving van verkeersborden. Het onderzoek werd gevoerd aan de hand van een statische rijsimulator. In de rijsimulator zijn er verschillende trajecten gereden door 43 testpersonen, verdeeld over 24 mannen en 19 vrouwen. Naast het onderscheid tussen aan- of afwezigheid van hectometerbordjes naast de weg, zijn er nog twee andere hoofdeffecten in de trajecten gebracht, namelijk een mentale taak en het gebruik van verbodsborden of zoneborden om de maximum toegelaten snelheid aan te geven. De belangrijkste parameters die werden gebruikt om de resultaten weer te geven zijn de snelheid en de laterale positie van de bestuurders. Die parameters zijn gebruikt om het gedrag van de bestuurder te beschrijven. (Author/publisher)

Publication

Library number
20120429 ST [electronic version only]
Source

Hasselt, Universiteit Hasselt, 2010, 138 p., 55 ref.

Our collection

This publication is one of our other publications, and part of our extensive collection of road safety literature, that also includes the SWOV publications.