Het effect van de bonus/malus-regeling op schademeldingen

Een onderzoek naar het effect van financiële prikkels op verkeersongevallen
Author(s)
Bijleveld, Drs. F.D
Year
In deze rapportage wordt een antwoord gegeven op de vraag of (negatieve/positieve) financiële consequenties met betrekking tot het rijden met of zonder schade, tot minder ongevallen leiden. Deze onderzoeksvraag is als volgt geformuleerd: wat zijn de effecten van financiële prikkels op de gemelde schades? Ter beantwoording van deze onderzoeksvraag is een vergelijking gemaakt tussen twee groepen verzekerden (automobilisten): een groep die volgens een bonus/malus-systeem is verzekerd en een groep die niet volgens een bonus/malus-systeem (onder ‘afkoop') is verzekerd. Door het Verbond van Verzekeraars zijn schadegegevens beschikbaar gesteld. Voor beide groepen is een zodanige keuze hieruit gemaakt dat in ieder geval enig verband met ‘ongevallen' gelegd kan worden. Wanneer dit bestand op samenstelling aan de hand van CBS-gegevens wordt vergeleken met de personenauto-populatie van Nederland, dan blijken er enige verschillen te bestaan. Schades met letsel zijn uit de analyse gelaten, omdat zij zeer grote schades vertegenwoordigen. Hierdoor kunnen ze de analyses op basis van WA-bedragen domineren. Er zijn drie analyse-stappen uitgevoerd: 1.Analyse op de schadebedragen, om de vergelijkbaarheid van de groepen te onderzoeken. Hierbij zijn geen ernstige verschillen geconstateerd. 2.Een paarsgewijze vergelijking op basis van groepen polissen. Hierbij zijn schadegegevens van groepen met verondersteld vergelijkbare polissen met elkaar vergeleken. Bij deze analyses zijn geen systematische verschillen geconstateerd die duiden op het significant beter scoren van een van de twee soorten polissen. 3.Een vergelijking op basis van individuele polissen met behulp van een gegeneraliseerd lineair model. De meest in het oog springende conclusie uit deze analyses is dat het niet zo is dat in het algemeen een bonus/malus-regeling leidt tot minder gerapporteerde schades en/of minder geleden WAschade. Dit resultaat volgt zowel uit de paarsgewijze analyse als uit de analyse met het gegeneraliseerd lineair model
The effect of a no-claim bonus system on reported claims This report provides an answer to the question of whether negative or positive financial consequences which were intended to stimulate drivers to be involved in fewer accidents really do lead to fewer accidents. Theresearch question was worded as follows: what are the effects of financial stimuli on reported damages? To answer this research question, two groups of insured motorists were compared: one group insured according to a no-claim bonus system, and one group who was not insured according to a no-claim bonus system. From the claims data made available by the Association of Dutch Insurers, a selection was made in order to create the two groups. Theselection was made in such a way that a certain association could be made with ‘accidents'. When this file was compared with the passenger car population of the Netherlands, on the basis of Statistics Netherlands (CBS) data, certain differences were found to exist. Injury accidents were excluded from the analysis because they represent such extensive losses. If not excluded they would have dominated the analysis due to third-party liability claims. The analysis was conducted in three steps: 1.An analysis of the claim amounts made to investigate the similarity of the groups showed no marked differences between the two. 2.A paired comparison was based on groups differing only in insurance policy. Claims data associated with groups having only different insurance policies are assumed to be similar were compared. In these analyses, no systematic differences were found which could indicate that one of the two kinds of policies would score significantly better than the other. 3.A comparison was made based on individual policies by applying a generalised linear model. The most conspicuous conclusion from this analysis was that it is not true that a no-claim bonus arrangement generally leads to fewer reported claims and/or less third-party loss. This finding was based both on the paired comparison analysis and the analysis using the generalised linear model
Report number
R-98-47
Pages
52
Publisher
SWOV, Leidschendam

SWOV publication

This is a publication by SWOV, or that SWOV has contributed to.