Het gebruik van motorvoertuigverlichting overdag in Nederland: november 1989 t/m december 1993

Documentatie over het uitgevoerde veldwerk
Author(s)
Lindeijer, Drs. J.E. ; Bijleveld, Drs. F.D.
Year
Vanaf 1 november 1989 tot en met december 1993 zijn op verschillende plaatsen in Nederland maandelijks metingen verricht naar het gebruik van motorvoertuigverlichting overdag (MVO). Het meetprogramma en meetnet, waarmee in 1989 is gestart, heeft in de loop der tijd diverse veranderingen ondergaan. Het doorvoeren van deze veranderingen hield voor een deel verband met de kosten van het project, voor een deel ook met de politieke onduidelijkheid over het wel/niet verplicht stellen van MVO als verkeersveiligheidsmaatregel. In afwachting van de mogelijkheid dat het verplicht stellen van MVO in de toekomst zal worden overwogen, zijn in dit rapport de volgende onderwerpen gedocumenteerd: -opzet en uitvoering van het meetprogramma en meetnet; -veranderingen die in de loop der tijd zijn aangebracht, zowel in meetprogramma als meetnet; -argumenten die ten grondslag hebben gelegen aan keuzen die moesten worden gemaakt; -verantwoording van de kwaliteitsbewaking van de verzamelde data; -verantwoording van de waarde van de data als schattingsinstrument voor het gebruik van MVO in Nederland. Verder wordt een overzicht gegeven van het aantal voertuigen dat in de gehele meetperiode is geteld. Op grafische wijze worden vervolgens de ontwikkelingen in het gebruik van MVO, onderverdeeld naar de belangrijkste invloedsfactoren, gepresenteerd. In zijn algemeenheid kan worden geconcludeerd dat er slechts in beperkte mate sprake is van een toename van het gebruik van MVO, onder alle denkbare omstandigheden die daarop van invloed zijn
The use of daytime running lights (DRL) in the Netherlands: November 1989 to December 1993, inclusive From November 1, 1989 to the end of December 1993, monthly measurements were conducted at various locations in the Netherlands to investigate the use of daytime running lights (DRL). The measurement programme and measurement network that commenced in 1989 underwent various changes in the course of time. The introduction of these changes related in part to the cost of the project, in part also to the political uncertainty as to whether DRL would be introduced as a compulsory road safety measure. In anticipation of the possibility that DRL may still be considered for introduction as a compulsory measure in the future, this report documents the following subjects: -the setup and execution of the measurement programme and the measurement network; -the changes introduced over time, both in the measurement programme and in the measurement network; -the arguments which formed the basis of the choices that needed to be made; -justification of the quality control of the data collected; -justification of the value of the data as an instrument to estimate the use of DRL in the Netherlands. In addition, an overview is given of the number of vehicles counted over the entire measurement period. Graphic presentations are used to show the developments in the use of DRL, subdivided according to the major factors of influence. In general, it can be concluded that the use of DRL has only increased to a limited degree, taking into account all circumstances which may be of influence
Report number
R-94-88
Pages
44 + 3
Publisher
SWOV, Leidschendam

SWOV publication

This is a publication by SWOV, or that SWOV has contributed to.