Het Lira-model (the International Network of Light Rail Cities) in de praktijk.

Author(s)
Muller, A. Termorshuizen, J. & Oort, N. van
Year
Abstract

Als onderdeel van het Europese project LiRa-2 (the International Network of Light Rail Cities) is een eenvoudig verkeersmodel ontwikkeld, dat bedoeld is om in een vroeg stadium van de ruimtelijke planvorming een beeld te geven van de mogelijkheden van openbaar vervoer en daarbinnen van de keuze voor rail of bus in diverse uitvoeringsvormen. Naar een model van dit type bleek internationaal vraag te zijn omdat bij beleidsmakers vaak het idee leeft, dat een railverbinding de oplossing is voor alle problemen. Het aantonen van de invloed van de exploitatiekosten is in die situaties een moeizame zaak die men liever overslaat. Inmiddels is het LiRa model in diverse Nederlandse situaties toegepast, onder andere bij de studie Openbaar Vervoer naar een hoger plan van de gemeente Den Haag en Stadsgewest Haaglanden. In de bijdrage zal kort worden ingegaan op de werkwijze van het model en een beeld worden geschetst van de opgedane ervaringen. (Author/publisher)

Request publication

8 + 6 =
Solve this simple math problem and enter the result. E.g. for 1+3, enter 4.

Publication

Library number
20071367 ww ST (In: ST 20071367 CD-ROM)
Source

In: Verkeerskundige werkdagen 2007, Hilversum, 13 en 14 juni 2007, 14 p.

Our collection

This publication is one of our other publications, and part of our extensive collection of road safety literature, that also includes the SWOV publications.