Lagere voertuigsnelheden en geringere verkeersdynamiek zonder stop & go-situaties zijn voorwaarde voor betere doorstroming, minder brandstofverbruik, geluidhinder en emissies, vooral in stedelijk verkeer. Met Het Nieuwe Rijden kan lokaal grote milieuwinst behaald worden, met verbetering verkeersveiligheid en kostenbesparing bij automobilisten als neveneffect. Gemeenten moeten, nu I en M het HNR-programma aan de markt overlaat, HNR actief oppakken als deel van lokaal luchtkwaliteits- en klimaatbeleid. Veel VRI’s zijn suboptimaal afgesteld en zorgen voor verhoogde emissies t.g.v. onnodig veel stop & go, wat het brandstofverbruik en de emissies met een factor 3 kan verhogen. Ook de doorstroming voor fietsers is suboptimaal. Dat leidt tot veelvuldige roodlicht-negatie. Winwin voor veiligheid, doorstroming en milieu is mogelijk met introductie van knipper-geel voor fietsers, betere VRI-afstelling met meer prioriteit voor doorgaand (vracht)verkeer, en aanpassing van allerlei verkeersregels die nu voor nodeloze opstoppingen zorgen. (Author/publisher)
Abstract