In aansluiting op de lezing van Ir. E. Asmussen, getiteld: "Onderzoek(theorie) en maatregelen(praktijk)" wordt hier aangeven op welke wijze vanuit een taakanalyse functionele eisen voor het wegverkeerssysteem tot stand kunnen komen. In het wegverkeerssysteem zijn een aantal ontwerpelementen — betreffende voertuig en weg - te onderscheiden die de faciliteiten en beperkingen leveren waarbinnen het verkeersproces en gedrag zich afspeelt. Het feitelijke verkeersproces en gedrag wordt echter bepaald door de wijze waarop de weggebruiker/voertuigbestuurder/verkeersdeelnemer/reiziger daarvan gebruik maakt. Van overwegend belang is hem te informeren over deze faciliteiten en beperkingen, maar ook betreffende de eigen mogelijkheden en beperkingen. Dit heeft geleid tot een prioriteitsstelling in het onderzoek naar waarneming en informatieverwerking in het geleiden van het voertuig langs de weg en ten opzichte van andere weggebruikers, alsmede de geleiding van oorsprong naar bestemming. Hogere gedragsniveaus betrekking hebbend op het beïnvloeden van het aantal verplaatsingen (verkeersgeneratie) en de keuze van het vervoermiddel, blijven hier buiten beschouwing. Het onderzoek is zowel fundamenteel als toegepast gericht: welke informatie heeft de weggebruiker/voertuigbestuurder/verkeersdeelnemer/ reiziger nodig, op welke wijze wordt daarin voorzien door met name de in de praktijk toegepaste bebakeningsmiddelen verkeerstekens, wegwijzers, markeringen, voertuiglichten etc.) en door de vormgeving van aanwijsinstrumenten en bedieningsorganen in"het voertuig.
Abstract