Hoogste tijd voor professionele marketinginstrumenten in het fietsbeleid. Paper gepresenteerd tijdens het Nationaal verkeerskundecongres 2010, De Doelen Rotterdam, 3 november 2010.

Author(s)
Mulder, W. & Boggelen, O. van
Year
Abstract

Fietsbeleid staat al jaren in het teken van gedragsverandering. Automobilisten moeten overstappen op de fiets en fietsers moeten zich beter en veiliger gedragen. De set van professionele instrumenten waarover gemeenten kunnen beschikken om het gewenste gedrag te stimuleren is echter eenzijdig. Gemeenten zijn vooral goed in de aanleg van infrastructuur en fietsparkeervoorzieningen. Veilige en comfortabele fietsvoorzieningen zijn zeker een randvoorwaarde voor een duurzame gedragsverandering, maar uitbreiding van de set instrumenten is wenselijk om de effectiviteit te vergroten. In de commerciële marketing zijn de afgelopen decennia tal van instrumenten ontwikkeld om het koopgedrag te beïnvloeden. Instrumenten om klanten binden, te belonen en doelgroepen te segmenteren. Het is de hoogste tijd dat dergelijke instrumenten uit de commerciële marketing ook beschikbaar komen voor het gemeentelijk fietsbeleid. Het beloningssysteem Fiets-en-Win is een goed begin. Deze bijdrage geeft een beeld van de ervaringen in Apeldoorn en Eindhoven. (Author/publisher)

Publication

Library number
20101949 ll ST [electronic version only]
Source

In: Nationaal verkeerskundecongres 2010, De Doelen Rotterdam, 3 november 2010, 10 p.

Our collection

This publication is one of our other publications, and part of our extensive collection of road safety literature, that also includes the SWOV publications.