ICT en fiets : haalbaarheidsstudie naar de mogelijke rol van ICT in gemeentelijk en provinciaal fietsbeleid. In opdracht van gemeente Amsterdam, gemeente Eindhoven, provincie Groningen en provincie Noord-Brabant.

Author(s)
Verkeersadviesbureau Diepens en Okkema
Year
Abstract

In de afgelopen 10-15 jaar is ITS (Intelligente Transport Systemen) een algemeen bekend begrip geworden. Onder ITS wordt meestal begrepen ‘het op slimme manier koppelen van componenten van het verkeersysteem met behulp van ICT (Informatie en Communicatie Technologie) om zodoende te komen tot een efficiënt, veilig en milieuvriendelijk vervoersysteem’. Over het algemeen wordt ITS beschouwd in relatie tot personenvervoer, hetzij openbaar vervoer of individueel autoverkeer. Te denken valt aan (real-time) reizigersinformatie, intelligente busterminals, routenavigatiesystemen, Lane Departure Warning Assistance, location based services, etc. Een enkele keer wordt ITS ook in relatie gebracht met goederenvervoer en logistiek, bijvoorbeeld Automatic Guided Vehicles (AGV’s), Supply Chain Management en plaatsbepaling. Echter, als gekeken wordt naar ICT in verkeer en vervoer, dan moet geconstateerd worden dat op één terrein de wereld lijkt te hebben stilgestaan: het betreft de rol van ICT in het fietsbeleid. Binnen het fietsbeleid speelt ICT geen enkele rol, en er is zelden of nooit onderzoek verricht naar de mogelijke rol van ICT in het fietsbeleid. Dat mag des te opmerkelijker genoemd worden voor een land als Nederland dat mondiaal altijd voorop gelopen heeft op het gebied van fietsbeleid. Tot op heden is er niet of nauwelijks onderzoek verricht naar de mogelijkheden om fietsbeleid te ondersteunen met passend ICT-beleid. Een ‘state-of-the-art’ studie op dit terrein is dan ook niet voorhanden. Daarom lijkt het gerechtvaardigd om een haalbaarheidsstudie te starten naar de mogelijkheden en onmogelijkheden van ICT binnen het fietsbeleid. (Author/publisher)

Request publication

8 + 9 =
Solve this simple math problem and enter the result. E.g. for 1+3, enter 4.

Publication

Library number
20050427 ST [electronic version only]
Source

Delft, Verkeersadviesburo Diepens en Okkema, 2005, 70 + [22] p., 32 ref.; rapportnummer 1839r01v2E

Our collection

This publication is one of our other publications, and part of our extensive collection of road safety literature, that also includes the SWOV publications.