Infrastructurele barrières voor langzaam verkeer. Paper gepresenteerd tijdens het Nationaal verkeerskundecongres 2010, De Doelen Rotterdam, 3 november 2010.

Author(s)
Effting, R.
Year
Abstract

We komen ze als fietser en voetganger regelmatig tegen: barrières die gevormd worden door infrastructuur zoals drukke wegen, spoorlijnen of brede waterlopen. Niet overal is een goede voorziening aanwezig om de barrière te passeren zonder een — soms grote — omweg te moeten maken. Ook in de planvorming bij de aanleg of verbreding van wegen, het afsluiten van spoorwegovergangen of het realiseren van watergangen moeten er afwegingen worden gemaakt over het voorkomen, handhaven of accepteren van barrières. De barrières kunnen voor het langzaam verkeer grote obstakels vormen en kunnen gevolgen hebben voor het verkeersgedrag maar ook de sociale contacten. Fietsers en voetgangers zien barrières in het langzaam verkeersnetwerk graag zo veel mogelijk weggenomen of verzacht. Automobilisten en vervoerssector verlangen een betrouwbaar en voorspelbaar infrastructureel netwerk voor gemotoriseerd verkeer. Goede afstemming van beide netwerken op elkaar en het nemen van maatregelen die een goede passeerbaarheid van infrastructurele barrières voor langzaam verkeer garanderen, zijn vanuit vele opzichten noodzakelijk. CROW werkt aan een publicatie die zal ingaan op deze problematiek en mogelijke oplossingsrichtingen van infrastructurele barrières voor het langzaam verkeer. (Author/publisher)

Publication

Library number
20101949 v ST [electronic version only]
Source

In: Nationaal verkeerskundecongres 2010, De Doelen Rotterdam, 3 november 2010, 3 p.

Our collection

This publication is one of our other publications, and part of our extensive collection of road safety literature, that also includes the SWOV publications.