Inspiratie voor integrale planvorming : lessen uit de praktijk.

Author(s)
-
Year
Abstract

Deze publicatie beschrijft een reeks geslaagde plannen en projecten uit de provinciale, regionale en gemeentelijke praktijk die gericht zijn op het (verder) verbeteren van bereikbaarheid en leefbaarheid. Al deze plannen en projecten komen tot stand (of zijn tot stand gekomen) door een integrale aanpak. Deze werkwijze vormt tevens een belangrijke verklaring voor het succes. De zestien voorbeelden zijn bedoeld om ideeën aan te dragen en inspiratie te bieden voor iedereen die bereikbaarheids- en leefbaarheidsvraagstukken eveneens integraal wil benaderen. Op regionaal niveau zijn provincies en stadsregio’s primair verantwoordelijk voor de ruimtelijke en verkeerskundige plannen. Tot een aantal jaren geleden werden meestal vanuit verschillende sectoren (vakdisciplines) verschillende plannen gemaakt. Al deze plannen raakten aan de onderwerpen bereikbaarheid en leefbaarheid, maar onderlinge samenhang en afstemming ontbraken vaak. Geleidelijk aan is het besef van wederzijdse afhankelijkheid en beïnvloeding gegroeid. Dit heeft geleid tot meer afstemming tussen de sectorale plannen en uiteindelijk tot integrale planvorming, bijvoorbeeld in de vorm van een provinciaal ‘omgevingsplan’. Ook gemeenten gaan vaker over tot projectmatig werken. Daarbij worden diverse sectoren al in een vroeg stadium bij een project betrokken en wordt er gaande de rit veel nauwer samengewerkt dan voorheen. Ook hier werpt de integrale aanpak zijn vruchten af. Enkele kenmerken van een integrale werkwijze zijn dat doelen en ambities vroegtijdig en in een breed kader worden bepaald, dat bestuurlijke betrokkenheid en draagvlak worden gecreëerd en dat zelfreflectie en kritiek worden georganiseerd. Daarnaast werken, waar en wanneer nodig, diverse disciplines samen aan oplossingen. In veel gevallen zijn ook participatie van belangengroepen en inspraakmomenten voor burgers vanzelfsprekend. De zestien plannen en projecten die in deze publicatie worden beschreven, kunnen in vele opzichten inspiratie bieden om vraagstukken integraal aan te pakken. Hoewel de aanpak bij alle voorbeelden als integraal kan worden aangemerkt, zijn er aanzienlijke verschillen in de uitwerking, ervaringen en leerpunten. Zowel inhoudelijk als procesmatig. Sommige projecten zijn integraal in zowel proces, organisatie als eindresultaat, terwijl andere laten zien dat ook met een niet-integrale projectorganisatie een integraal eindresultaat haalbaar is. De voorbeelden zijn ontleend aan de dagelijkse Nederlandse praktijk en zullen dan ook op veel punten herkenbaar zijn. Elk plan of project wordt systematisch beschreven, beginnend met een korte weergave van de inhoud. Daarna volgen beschrijvingen van het doorlopen proces en van de organisatievorm. Er wordt steeds besloten met een reeks compacte aanbevelingen. (Author/publisher)

Request publication

3 + 0 =
Solve this simple math problem and enter the result. E.g. for 1+3, enter 4.

Publication

Library number
20091348 ST S
Source

Ede, C.R.O.W kenniscentrum voor verkeer, vervoer en infrastructuur, 2009, 140 p.; Publicatie ; No. 271 - ISBN 978-90-6628-538-5

Our collection

This publication is one of our other publications, and part of our extensive collection of road safety literature, that also includes the SWOV publications.