Integrale effectbepaling van de hervorming van beprijzingssystemen in het verkeer.

Author(s)
Henstra, D. Bovenkerk, M. Muskens, J. Schrijver, J. Snelder, M. & Thissen, M.
Year
Abstract

In dit project heeft TNO oplossingen verkend voor twee zwakke punten in het bestaande instrumentarium voor Kosten-Baten Analyses: de wisselwerking tussen personen- en goederenvervoer, en de inschatting van ruimtelijke economische effecten van maatregelen in verkeer en vervoer. Hiertoe is een aantal scenario's voor prijshervormingen in het verkeer geformuleerd als case-studies, onder andere de implementatie van een MAUT-heffing in Nederland en de variabilisering van de Motorrijtuigenbelasting (MRB) en aanschafbelasting (BPM). Voor deze case-studies zijn de effecten op personen- en vrachtvervoer doorgerekend en de daaruit voortvloeiende ruimtelijk-economische effecten. Hiertoe zijn het transportmodel TRANSMOVE en het ruimtelijk algemeen evenwichtsmodel RAEM gekoppeld. De effecten op milieu, veiligheid en onderhoudskosten zijn niet meegenomen in de evaluatie. (Author/publisher) English abstract: TNO is developing advanced modeling tools to support impact assessment of far-reaching policy measures in transport. Weak points in the current set of available evaluation tools include the separated modeling of passenger and freight traffic and the lack of insight in generative and distributive effects of policy measures in transport. In this project we defined three policy scenarios for transport pricing reform in the Netherlands as case studies, a.o. a heavy vehicle tax and a variabilisation of purchase tax and vehicle use tax. We evaluated the impacts on passenger and freight transport and traffic, and investigated the spatial distributive effects. For this, we joined existing passenger and goods transport modeling tools in the TRANSMOVE model with the Spatial Computable General Equilibrium model RAEM. The assessment focused on direct and indirect impacts due to changes in travel time and travel costs, and did not include environmental or safety impacts. (Author/publisher)

Request publication

5 + 7 =
Solve this simple math problem and enter the result. E.g. for 1+3, enter 4.

Publication

Library number
20051794 ST [electronic version only]
Source

Delft, TNO Instituut voor Verkeer en Vervoer, Logistiek en Ruimtelijke Ontwikkeling Inro, 2004, IX + 66 p., 13 ref.; TNO Inro rapport 2004-62 / 04 7N 222 74029 - ISBN 90-5986-127-2

Our collection

This publication is one of our other publications, and part of our extensive collection of road safety literature, that also includes the SWOV publications.