Integrale verkeersveiligheid.

Author(s)
Boonstra, R.
Year
Abstract

Hoewel er de laatste jaren een duidelijke roep om samenwerking en integraliteit is ontstaan en er veel raakvlakken met andere beleidsterreinen zijn, ligt de aanpak van verkeersonveiligheid nog vooral bij de beleidsafdeling Verkeer & Vervoer. Risico van deze eenzijdige aanpak is dat er te beperkt naar problemen wordt gekeken, oplossingen vaak te beperkt zijn en er een overaanbod aan producten ontstaat. Om toch tot een betere samenwerking te komen kan men gebruik maken van de afdeling Integrale Veiligheid. Deze beleidstak is opgezet om de samenwerking tussen verschillende beleidsvelden te verbeteren en alle beleidsvelden die werken aan “veiligheid” komen hier dan ook in samen. Veel gemeenten beschikken over een IV-beleid, toch valt hier, zeker op het gebied van verkeersveiligheid nog winst te behalen. Omdat er op papier al veel geregeld is, ligt deze winst vooral in de werkelijke uitvoer en het delen van informatie. Om dit te bereiken heeft het ROF toenadering gezocht tot de IV-ambtenaren van de Friese gemeenten en werken we samen met organisaties die zich vooral richten op andere beleidsterreinen. Dit zijn met name het CCV (voor de afdelingen Integrale Veiligheid) en Partoer (Zorg en Welzijn). Natuurlijk wordt deze manier van werken ook onder de “oude” contacten bij Verkeer en Vervoer gestimuleerd. En hoewel deze manier van werken nog maar net begint, heeft het inmiddels een paar interessante projecten opgeleverd. (Author/publisher)

Publication

Library number
20100971 oo ST [electronic version only]
Source

In: Verkeersslachtoffers: minder is mogelijk! Hoe pakt u dat aan? : Nationaal Verkeersveiligheidscongres NVVC 2010, een congres van ANWB en SWOV, WTC, Rotterdam, 22 april 2010, 8 p.

Our collection

This publication is one of our other publications, and part of our extensive collection of road safety literature, that also includes the SWOV publications.