Integratie van multimodale reisinformatie in het openbaar vervoer.

Author(s)
Grotenhuis, J.W. Wiegmans, B.M. & Rietveld, P.
Year
Abstract

Integrated multimodal travel information in public transport. Travel information is one of the factors that contribute to public transport’s quality, and especially integrated multimodal travel information (IMTI) is expected to affect customers’ modal choice. The objective of this research is to identify customers’ desired quality of IMTI provision in public transport, which is performed by means of an internet survey. Customers’ desired IMTI quality is the central term in this research, which is determined by time and effort savings and divided over the pre-trip, wayside and on board stage. The pre-trip stage turns out to be the favourite stage to collect IMTI when planning a multimodal travel. Among the whole travel process, travel time is the most important saving, whilst on route affective effort is more important than cognitive effort. Pre-trip IMTI types are meant to plan the part of the journey that is made by public transport; wayside IMTI is most desired when it helps to catch the right vehicle; on board travellers are most concerned about timely arrival in order to catch connecting modes. Older travellers have more need for IMTI than younger travellers. People that travel to work or study frequently need less IMTI in the planning stage, but more IMTI wayside in comparison to non-frequent travellers. In order to realise well-integrated information provision in public transport in future, all key actors need to cooperate. (Author/publisher) Nederlands abstract: Reisinformatie is één van de factoren die de kwaliteit van het openbaar vervoer beïnvloedt. Met name geïntegreerde multimodale reisinformatie (GMR) heeft een positief effect op de vervoerwijzekeuze van reizigers. Het doel van dit paper is om vanuit het reizigersperspectief de gewenste kwaliteit van GMR in het openbaar vervoer te bepalen. Hiervoor is een enquête gehouden met ongeveer tweehonderd respondenten. De gewenste kwaliteit van GMR varieert voor de verschillende stadia van een reis met het openbaar vervoer: de planfase (voorafgaand aan de reis), de overstapfase (op de halte of op het station) en de reisfase (in het voertuig). De belangrijkste factoren die invloed hebben op de gewenste kwaliteit zijn tijdbesparingen (reis- en zoektijd) en moeitebesparingen (fysieke, cognitieve en emotionele moeite). In de planfase van een multimodale reis blijkt er de grootste behoefte aan GMR te zijn; in deze fase wordt de gewenste GMR gebruikt om de openbaar vervoerstappen te plannen. GMR in de overstapfase is het meest gewenst wanneer het de reiziger helpt bij het vinden van het juiste voertuig of de juiste route. Reizigers in de reisfase zijn het meest geïnteresseerd in de daadwerkelijke aankomsttijd, om zodoende de beste overstap te kunnen maken. Over de gehele reis gezien is reistijdbesparing het belangrijkste doel om GMR te gebruiken. Voorafgaand aan de reis is besparing van zoektijd echter eveneens belangrijk, terwijl de reiziger onderweg juist gebaat is bij het besparen van stress. Oudere reizigers hebben meer behoefte aan GMR dan jongeren. Samenwerking tussen overheid en private partijen is nodig om GMR van de grond te krijgen. (Author/publisher)

Request publication

2 + 4 =
Solve this simple math problem and enter the result. E.g. for 1+3, enter 4.

Publication

Library number
20051732 f5 ST (In: ST 20051732 [electronic version only])
Source

In: Duurzame mobiliteit : hot or not ? : 32ste Colloquium Vervoersplanologisch Speurwerk CVS : bundeling van bijdragen aan het colloquium gehouden te Antwerpen, 24 en 25 november 2005, deel 6, p. 1667-1686, 32 ref.

Our collection

This publication is one of our other publications, and part of our extensive collection of road safety literature, that also includes the SWOV publications.