Dit rapport beschrijft de resultaten van het onderzoek naar het aanbod voor verkeersonderwijs in het basisonderwijs dat door het project Periodieke Peiling van het Onderwijsniveau (PPON) is uitgevoerd in de periode mei/juni 2006. Vanuit verschillende kanten, zoals het Ministerie van Verkeer en Waterstaat, 3VO, ANWB en ROV’s, is op een onderzoek aangedrongen. Het laatste peilingsonderzoek voor verkeersonderwijs was inmiddels 10 jaar geleden (Van der Schoot en Verhelst, 1998) en er bestond een duidelijke behoefte om op zijn minst geïnformeerd te worden over een aantal aspecten van het onderwijsaanbod voor het leerstofdomein Verkeer in het basisonderwijs. Binnen de beschikbare randvoorwaarden was het niet mogelijk ook een onderzoek te doen naar de verkeerskennis en het verkeersinzicht van leerlingen in het basisonderwijs. Aanvankelijk zou het onderzoek zich beperken tot de jaargroepen 6, 7 en 8 van de scholen die in dezelfde periode zouden deelnemen aan de peilingsonderzoeken voor Engelse taal en Bewegingsonderwijs. In tweede instantie is deze scholen gevraagd om de vragenlijst ook voor te leggen aan de leraren van de jaargroepen 3, 4 en 5, zodat een meer compleet beeld kan worden geschetst van het aanbod voor verkeersonderwijs op de basisschool.
Abstract