Inventarisatie vrachtwagenbanden

een inventarisatie naar de wenselijkheid en noodzaak van het stellen van nadere eisen aan vrachtwagenbanden met bijzondere aandacht voor minimum profieldiepte. In opdracht van Directoraat-Generaal Luchtvaart en Maritiem.
Author(s)
Hattem, J. van Visser, G. & Fafie, J.
Year
Abstract

Het bevorderen van de verkeersveiligheid en mobiliteit op de Nederlandse (Rijks-) wegen staat voorop in het beleid van het Ministerie van Verkeer en Waterstaat. Het heeft zich als doel gesteld om in 2010 het aantal verkeersslachtoffers te verminderen tot maximaal 750 en het aantal ziekenhuisgewonden tot 17.000. In de afgelopen jaren is het aantal verkeersdoden wederom gedaald, van 817 in 2005 naar 701 in 2007. Dit is een trend die overigens ook bij het aantal ziekenhuisgewonden lijkt te worden waargenomen. In 2005 kwam het aantal ziekenhuisgewonden uit op 17.680, dit is 2 procent minder ziekenhuisgewonden in vergelijking met 2004, namelijk 18.060. De verkeersveiligheid in het goederenvervoer over de weg is daarbij van groot belang. De groei van het goederenvervoer over de weg en de daarmee gepaard gaande druk op de infrastructuur zullen in de komende jaren sterk blijven toenemen. Tegelijkertijd ligt daar de uitdaging om het aantal ongevallen met vrachtauto's terug te dringen en de gevolgen van ongevallen waar vrachtauto's bij zijn betrokken te beperken. De verkeersveiligheidcijfers over 2006 tonen aan dat het aantal doden als gevolg van een ongeval waarbij minstens één vrachtauto betrokken was, is gestegen van 100 in 2005 naar 127 in 2006. Toch vertoont het aantal verkeersdoden als gevolg van een ongeval met betrokkenheid van een vrachtauto sinds 2002 een dalende trend. De uitschieter zoals die zich in 2006 zich voordeed hoeft nog niet het begin te zijn van stijgende trend. Om een daling in de komende jaren te bereiken zullen alle kansen optimaal benut moeten worden. Incidenten (ongevallen en pechgevallen) hebben een negatieve invloed op de verkeersveiligheid- en doorstroming op zowel het hoofdwegennet (HWN) als op het onderliggend wegennet (OWN). Dit geldt in meerdere mate als vrachtwagens bij incidenten betrokken zijn; de gevolgen in termen van ernst van het letsel, aantallen slachtoffers en verkeershinder zijn vaak groot. ln zijn streven naar verbetering onderzoekt het Ministerie van Verkeer en Waterstaat mogelijke maatregelen op de gebieden gedrag, voertuig en infrastructuur (Preventief). Om de gevolgen voor de verkeersveiligheid en doorstroming ten gevolge van incidenten te beperken wordt tevens grote aandacht gegeven aan het verbeteren van de procesinrichting en samenwerking bij de afhandeling van incidenten (Reactief). De laatste tijd zijn er signalen dat er een toename is van het aantal incidenten waarbij bandfalen de oorzaak is. In reactie op genoemde signalen is de Dienst Verkeer en Scheepvaart (DVS), in opdracht van DGTL, een inventarisatie gestart om inzicht te krijgen in deze problematiek. Bijzondere aandacht wordt hierbij besteed aan het verkrijgen van inzicht in de mogelijke invloed van profieldiepte van banden op de verkeersveiligheid. Hoofdvraag van de inventarisatie is de vraag of door nadere eisen aan banden te stellen het aantal bandenpechgevallen teruggedrongen kan worden. Expliciete aandacht wordt besteed aan de vraag of het wenselijk en/of noodzakelijk is om vanuit verkeerveiligheid een minimum profieldiepte voor te schrijven voor banden van vrachtwagens. Tevens wordt binnen deze inventarisatie onderzocht wat de invloed is van de bandenspanning, de beladingsgraad en overige aspecten op het ontstaan van incidenten door bandfalen. Op basis van de beantwoording van de onderzoeksvragen worden conclusies en aanbevelingen gedaan die een bijdrage kunnen leveren aan het bevorderen van de verkeersveiligheid en doorstroming. In de aanbevelingen zijn, daar waar mogelijk, ook de gevolgen voor o.a. het milieu en geluidsoverlast meegenomen. (Author/publisher)

Request publication

2 + 3 =
Solve this simple math problem and enter the result. E.g. for 1+3, enter 4.

Publication

Library number
20100588 ST [electronic version only]
Source

Delft, Directoraat-Generaal Rijkswaterstaat, Dienst Verkeer en Scheepvaart DVS, 2008, 295 p., ref.

Our collection

This publication is one of our other publications, and part of our extensive collection of road safety literature, that also includes the SWOV publications.